Britský producent Wiliam Bevan, známy ako Burial, sa od vydania prelomového albumu Untrue stále posúva do neobjavených teritórií. Na najnovšom, doteraz najkvalitnejšom EPčku Rival Dealer tajomný umelec vyjadruje podporu transrodovým ľuďom.

Burialov eponymný debut z roku 2006 a oceňovaný druhý album Untrue (2007) zaviedli do povedomia fanúšikov temnej elektroniky pojem "burialovský sound" - drtivé basy takmer za hranicou počuteľnosti, rachotivé, "špinavé" interpretácie uk garage-ových bítov, ozveny katedrálnych rozmerov, čiernočierna melancholická atmosféra a zmutované útržky hlasov. Najmä Untrue zanechal pevný odtlačok vo všetkých žánroch, aspoň okrajovo spojených s tanečnou hudbou, či už je to pop, hip-hop, ambient alebo rock.

Okrem vlastných singlov Burial fanúšikom ponúkal aj produkty spolupráce s inými hudobníkmi - napr. limitovanú edíciu 12-palcového vinylu Moth / Wolf Club zo spoločnej dielne s Kieranom Hebdenom Four Tet-om, singel Ego / Mirror, na ktorom okrem Hebdena spolupracoval aj s Thomom Yorkeom (Radiohead/Atoms For Peace), alebo projekt Four Walls / Paradise Circus, ktorý obsahuje Bevanove úpravy niekoľkých skladieb z albumu Heligoland (2010) trip-hopových legiend Massive Attack. Už tu uplatňoval progresívnu, amorfnú štruktúru songov, značne odlišnú od triezvej výstavby svojich predchádzajúcich výtvorov. V roku 2011 potom vydal EP Street Halo s troma trackmi.

Ako naznačili skvelé minuloročné EPčka Kindred a doteraz posledné Truant / Rough Sleeper (vyšlo takmer presne pred rokom), Burialove skladby sa postupne predlžujú, máloktorá má menej ako desať minút. Do spektra modrosivej temnoty pribudli farebnejšie zvuky - syntetizátorové arpeggio, robustné housové motívy, chvejivé zvonkohry či extatické melodické výbuchy.

Zimná melanchólia nových rozmerov

Najnovšie, trojtrackové EP Rival Dealer vyšlo 16. decembra na Burialovom domovskom labeli Hyperdub a opäť znie inak ako čokoľvek, čo Bevan doteraz vytvoril. Podľa autorít na poli elektronickej hudby ide o jeho zatiaľ najlepší počin, a to si už s minulým nahrávkami nastavil latku poriadne vysoko. Rival Dealer sa viac približuje mainstreamovej tanečnej hudbe i netanečným žánrom. Napríklad v porovnaní s Untrue prináša viac originálnych zvukov a vyhýba sa ľahko stráviteľným štruktúram v prospech precízne vyskladanej zvukovej mozaiky.

V prvej, eponymnej skladbe ženský vokál sľubuje "I'm gonna love you more than anyone" (Budem ťa milovať najviac zo všetkých), čo znie tak trochu aj ako hrozba, sprevádzaná rytmickým podkladom v zúrivom tempe. Krehký a zároveň zašumený zvuk, prerušovaný útržkami hlásení ako z policajnej vysielačky, sa postupne zaoblí do hutnej, bzučiacej basovej linky. Z čias albumu Untrue Bevan zachoval iba klepotavý rytmus, odkazujúci na konceptuálny zámer celého projektu Burial - vzdať hold rave-ovej ére. V impresionistickom závere skladby sa vracia do známych vôd prostredníctvom meditatívnych syntetizátorov a útržkovitých vokálov, popretkávaných žiarivým saxofónom.

Hiders a Come Down To Us sa výstavbou blížia tradičnejšej predstave hudby. Come Down To Us sa miernym tempom podobá editom Massive Attack. Atmosféru dopĺňajú "sitarové" riffy a syntetické pípanie, prechádzajúce do softrockovej melódie s nádychom melanchólie.

Hiders je Burial z roku 2010 v zredukovanej podobe. Hymnický syntetizátor mizne a vracia sa v rôznych intervaloch, nasledovaný bombastickými bubnovým rachotom, nad ktorým sa vznáša éterický vokál.

Bojuje proti šikane a za sebalásku

Samostatnou kapitolou sú hlasy vo všetkých troch trackoch, ktoré tvoria kostru a zároveň prispievajú k príjemnej kakofónii celého EPčka. Nosnú tému, ktorá spája všetky hlasové vstupy, tvorí sebaprijatie. Novinka Rival Dealer je plná zmienok o sexualite a sebareflexii a končí sa výňatkom z dojímavej ďakovnej reči Lany (predtým Larryho) Wachowski, transgenderovej režisérky kultoviek ako trilógia Matrix a Atlas mrakov. Lana pri preberení ocenenia organizácie za práva LBGTI komunity Human Rights Campaign v roku 2012 uviedla: "Našla som v sebe dosť odvahy priznať, že som transsexuál(ka) a že to neznamená, že si nezaslúžim lásku...". Burial tak svojim fanúšikom opäť ponúka niečo nové: rámec či presvedčivý interpretačný prvok pre aktuálne EPčko a jednotlivé útržky a vyjadrenia na ňom.

V rozhovore pre britský dvojmesačník o hudbe a kultúre FACT Bevan uviedol, že jeho nová tvorba spája všetko, čo má rad - garage, jungle, dubstep. "Milujem zvuky, ktoré znejú akosi stratene," priznal a ako inšpiráciu pre nové EP spomenul mená ako Luke Slater, Steve Gurley, Teebee, Digital, El-B, Mala či Skream a "mladých dubstepových producentov". Základom pre jeho hudbu teda ostáva britský underground.

"Do nového EPčka som dal svoje srdce, verím, že sa to niekomu bude páčiť. Chcel som, aby tracky z neho poslúžili aj ako obrana proti šikane, možno, aby ľuďom pomohli si veriť, nebáť sa, nevzdávať sa a vedieť, že niekomu na nich záleží a dáva na nich pozor. Je to ako anjelské zaklínadlo na ochranu proti krutým ľuďom, temným časom a pochybnostiam o sebe," napísal Bevan v textovej správe známej moderátorke rozhlasovej stanice BBC 6 Mary Anne Hobbes. Ide o veľmi netypický krok, pretože o svojej tvorbe takmer nikdy nehovorí a necháva jej interpretáciu na poslucháčov. Po jeho vyhlásení sa objavili špekulácie, že na novom EP sprostredkúva svoje vlastné zážitky. Či už je to pravda, alebo nie, Burial ani po ôsmich rokoch na scéne neprestáva fascinovať, prekvapovať a inovovať.

Burial - Rival Dealer EP

(Hyperdub, 2013)

1. Rival Dealer