Album The Legend Of Vernon McAlister je gitarovou obdobou Carollovho románu Alenka v ríši divov. Johnson sa prepadol do nástroja ako hlavná protagonistka do králičej diery.

Album The Legend Of Vernon McAlister je gitarovou obdobou Carollovho románu Alenka v ríši divov. Johnson sa prepadol do nástroja ako hlavná protagonistka do králičej diery. Sám, iba s McAlisterovým Duolinom, zažíva a zaznamenáva sled magických príbehov – krátkych etúd poprepájaných atmosférickými zvukovými kolážami. Hoci na prvý posluch to tak vôbec vyzerá, jediným drojom všetkých zvukov na albume je McAlisterova gitara.
Okrem strún gitary harmonicky bohatých dozvukov rezonátora tu pri troche fantázie môžeme počuť klinkanie klavíra, zvuk flauty, cimbalu, sláčikové nástroje a množstvo neidentifikovateľných bytostí z tohto a iných svetov. Niekedy znie nahrávka ako zvuková ilustrácia momentiek z mesta duchov. Okrem štúdiových dozvukov, prácou s EQ a priestorom však pôvodné zvuky neboli nijako synteticky upravované ani skresľované.

Richard L. Johnson dosahuje maximálne efekty iba s pomocou vlastnej fantázie, otvorenosti voči nástroju a s použitím jednoduchých prostriedkov. Okrem želiezka to boli hlavne E-Bow (elektrický sláčik na báze elektromagnetickej zezonancie), podladenie strún, obyčajný slák, množstvo rôznych flažoletov, predĺžených vibrácií, perkusívnych efektov atď.  Richardova hra nemá ambície oslňovať po technickej stránke. Nesnaží sa využívať overené a zaručené triky, ktoré sa rokmi tradovania medzi hráčmi zdokonalili a stali sa verejným majetkom. Richard je však skôr hudobným pionierom na neznámych územiach a schémy sa snaží obchádzať. Vďaka tomuto nasmerovaniu rozširuje možnosti využitia nástroja i bohatstvo jeho nepoznaných farieb. Hoci to, čo hrá, má svoje korene uchytené skôr v alternatívnom, nadžánrovom teritóriu než v tradičnom country alebo blues, nad jeho hudbou sa nenápadne vznáša aj americká tradícia v jej silných i temných stránkach, tak ako ju poznáme v interpretácii Billa Frisella.

Niekde sa Johnsonovým sólovým etudám pridáva navyše iba niekoľko flažoletov, inde znie navrstvená nahrávka ako celý orchester. Ani zďaleka to nie sú iba ďalšie obraty tých istých akordov. Johnson pridáva množstvo kontrastov, s majstrovstvom impresionistického maliara pridáva v štruktúrach ďalšie farby, akcenty a línie, ktoré spolupracujú so základnou ideou, alebo sa aspoň podieľajú na atmosfére celku. Album neobsahuje melódie v tradičnom ponímaní, je však plný neobvyklých melodických fráz a citlivých tónov, ktoré si ucho podvedome spája s konkrétnou farbou zvuku. Johnsonova hudba využíva šamanské metódy a u otvorených uší dosahuje adekvátne účinky. Johnson sa v mnohom stotožnil s McAlisterom (muž na obale Johnsonovho CD). Ich posolstvo nie je adresované davom, na ich hudbu sa nedá tancovať, môže byť ale zdrojom hlbokého individuálneho prežitku.

Vydavateľstvo: Cuneiform Records / Hevhetia
Žáner: New Age
Štýl: Contemporary Acoustic Music