Vítr rváč predstavuje druhú z platní, ktoré na počiatku osemdesiatych rokov pre Evu Olmerovú zaranžoval a z časti aj zložil klávesista Michael Kocáb.

Vítr rváč predstavuje druhú z platní, ktoré na počiatku osemdesiatych rokov pre Evu Olmerovú zaranžoval a z časti aj zložil klávesista Michael Kocáb. V nespravodlivo riedkej diskografie veľkej českej speváčky patrí platni výnimočné miesto aj preto, že najviac prekračuje džezové „mantinely“, ktoré boli pražskej rodáčke vždy akési tesné. Osobne totiž nemala rada, keď ju hudobní kritici škatuľkovali do nejakého šuflíka, čomu sa bránila vlastnými vyjadreniami o tom, že nespieva iba jediný žáner, ale všetko, čo sa jej páči, teda country, gospel, evergreeny, džez, rock i šansón.

Inštrumentálne jadro jej skupiny tvorili okrem Kocába aj gitarista Michal Pavlíček a bubeník Jiří Hrubeš a ďalší spoluhráči zo skupiny Pražský výber, ktorá mala v čase dokončovania tejto platne dávno po svojej reinkarnácii a krátko po svojom zákaze. Na albume ďalej spolupracovali textár a producent Josef Novotný, ktorý v tom čase vystupoval v úlohe akéhosi súčasného manažéra, s dušou rockera, ktorú nabral pri spolupráci s ETC Vladimíra Mišíka a tiež basgitarista Jiří Veselý.

V štúdiách Smetanovho divadla vznikli brilantné hudobné základy, ktorých sa pri dokrútkach vokálnych častí speváčka na počiatku zmocnila s takou vervou, že prvá strana platne vraj bola hotová za jedinú hodinu. Ušetrené frekvencie však prišli vhod, keď sa na druhej strane platne s impulzívnosťou sebe vlastnou „zasekla“ v bitke o intonáciu s prítomným zborom.

Konečný výsledok obstojí na výbornú  aj po rokoch. Vítr rváč bol v čase pôvodného vydania priaznivo prijatý poslucháčmi aj kritikou, no napriek tomu si na svoju kompletnú reedíciu musel počkať niekoľko dlhých rokov – jedenásť z jeho trinástich nahrávok vyšlo v roku 1993 v nezremastrovanej podobe na jednej výberovke vydavateľstva.

Prvý bonus s albumom bezprostredne súvisí, objavil sa totiž na B strane titulného singla albumu, ktorý platňu paralelne sprevádzal. Nasledujúcu bonusovú nahrávku s ostatnými spája už hádam iba rok vzniku, respektíve jej dokončenia. Nahrávku pripravili úplne iní ľudia, než pôvodný album, ľudia, ktorí v Olmerovej objavili ďalší rozmer a „ukázali“ ju poslucháčovi v ďalšej rovine. Z jej strany ide aspoň o akési splatenie dlhu, ktorý tu toto vrúcne priateľstvo a krátka profesionálna spolupráca zanechali.

Vítr rváč je druhým albumom Evy Olmerovej a zároveň jej poslednou sólovou platňou. Ak sa to tak dá nazvať. Ale celkom aj áno, keďže o ďalšie svoje albumy sa už vždy s niekým delila. Či už s Evou Pilarovou, alebo Jitkou Vrbovou, Janou Koubkovou, ale i džezmenom Petrom Lipom.

No ani reedícia tejto platne však nemusí znamenať bodku v diskografii tejto speváčky. Nikto ešte totiž nezmapoval jej podiel na hudbe k osmičke filmov, medzi nimi i ten najznámejší Láska medzi kvapkami dažďa.
Výborný projekt hodný pozornosti i uznania, ktorý súčasnému poslucháčovi opäť otvára kus tajomstva z kedysi domácej hudobnej scény.
Informácie k albumu a CD na recenziu poskytlo vydavateľstvo Supraphon. V článku boli použité myšlienky Pavla Víšeka, z bookletu albumu Vítr rváč.

Vydavateľstvo: Supraphon, 2006