Tomáš Sloboda so svojou skupinou Sounds Like This vydal druhý štúdiový album Chobotnica, ktorý obsahuje množstvo nečakaných momentov a rýdzo slovenských textov. Aj napriek tomu je album v istom smere exotický. V čase tvorby albumu sa Tomáš Sloboda venoval koncertovaniu s Le Payaco, čo v kombinácii so slovenčinou môže poslucháčov navádzať k porovnávaniu s ich tvorbou.

Už pri prvej nahrávke Tomáša SloboduSounds Like This sa ukázalo, že jeho silnou zbraňou sú texty, ktoré sa zvyčajne neriadia žiadnymi pravidlami rýmovania a prinášajú množstvo slovných prekvapení. Platí to dvojnásobne, ak ide o slovenské texty, na ktorých Sloboda spolupracoval s gitaristom Lukášom Duchovičom. Podarilo sa im naladiť sa na podobnú vlnu, o čom svedčí vyrovnaná kvalita skladieb.

Novinka je jednoznačne "slobodovská", čo poteší minimálne fanúšikov Sounds Like This. Ak by sme chceli hľadať podobnosť albumu s tvorbou Le Payaco, určite by sme narazili na pár vecí, napriek tomu je však skôr pokračovaním skupiny Sounds Like This, ktorá je najmä o Slobodovi. V rozhovore pre Hudba.sk Tomáš hovoril už v lete o pripravovanom albume ako o veľmi intímnej nahrávke, ktorá bude čistým bláznovstvom. A presne taká aj je.

Prepletené chápadlá

Chobotnica s desiatimi "chápadlami" (skladbami) je album emotívny, tvrdohlavý, mierne smutný a náročný na pozornosť poslucháča. Otvára ho titulná Chobotnica, ktorá niekedy melódiou pripomína hudbu vystrihnutú z tradičných slovenských rozprávok, prechádza zo smútku k radosti a tomu všetkému dodávajú napätú atmosféru bicie. Asi v troch momentoch je úplne prekvapujúce, kam sa skladba posúva najmä po hudobnej stránke. Práve tieto prekvapenia však presviedčajú poslucháča o tom, že počúvať sa oplatí aj ďalej.

Celý album pôsobí ako jeden celok, ktorý plynie svojou cestou, až sa dostáva do záveru, kde herec Robo Roth v predposlednej skladbe Chobotica II odrecituje časť textu úvodnej pesničky a úplnou bodkou je skladba Spomienky, ktorej text tvoria aj slová z predchádzajúcich kúskov.

Na albume sa nachádzajú skladby s rockovým základom ako Cudzinec alebo Bojovník, ktorá je postavená na zvuku elektrickej gitary, naopak basová linka sa nedá prepočuť v pesničke Káva a Nikotín. O osviežujúce flautové sólo dokazujúce, že flauta je viac ako konzervatívny hudobný nástroj, sa postarala v skladbe Zakázaná zóna Silvia Suchánková. Celkovo je Chobotnica plná rôznych hudobných nástrojov a zvukov, ktoré ju stavajú do exotickejšej polohy, aj napriek slovenčine. Práve využitie materinského jazyka by mohli mnohí Tomášovi Slobodovi vyčítať, keďže boli zvyknutí na jeho anglické skladby v projekte Sounds Like This. V spojitosti s významom textov je však slovenčina na mieste a Chobotnici v konečnom dôsledku pristane, hoci kostrbatosť nášho jazyka lezie ťažšie do uší.

V súvislosti s textami je zaujímavý aj spôsob, akým vznikali spomínané piesne Cudzinec a Bojovník. Najprv totiž kapela nahrala surové inštrumentálne demá, ktoré inšpirovali nezávislého filmára zo zoskupenia Apothecary Films & Jamin k vytvoreniu dvoch videoklipov. Tie zase Tomáša Slobodu doviedli k témam oboch pesničkových textov.

Album bez hitov

Chobotnica neobsahuje prakticky žiaden veľký hit, ktorý by mal tendenciu nechať sa ošúchať rotáciou v rádiách. K albumu pritom nahrali vokály viaceré známe slovenské hudobné mená ako Jana KirschnerLasky z Pary, Juraj Podmanický z kapely Billy Barman a Braňo Gza Wáclav (Plus Mínus). Pri takej zostave hostí by sme absenciu hitov mohli považovať za nedostatok či chybičku krásy, no možno je to naopak výhoda alebo nevyhnutnosť kvalitnej konceptuálnej nahrávky. Všetci spomínaní sú "len" akýmsi nenápadným korením v pesničkách, ktoré nevyčnievajú, ale slúžia albumu ako celku.

Fakt, že Slobodovi a kapele nešlo o to, aby nahrali album plný hitov, potvrdzuje napríklad skladba Zakázaná zóna, ktorá porušuje jedno zo zlatých pravidiel hitu viac ako dvojnásobne, keď čas trvania skladby prekračuje hranicu ôsmich minút. Poslucháč môže mať dokonca pocit, že pesnička je zložená z troch rôznych kúskov. Záver Zakázanej zóny patrí hlasu dieťaťa, môžeme predpokladať, že ide o hlas dcéry Tomáša Slobodu, ktorej je venovaná asi najhitovejšia skladba albumu - singel Liliana. Na albume si našla svoje miesto aj staršia, z koncertov už známa pesnička Barakuda.

Počúvanie nového albumu Tomáša Slobodu a Sounds Like This Chobotnica by sa dalo prirovnať k dobrému nezávislému filmu. Po vypočutí máte pocit, akoby ste prežili niečo príjemné a ak vám zahrá na strunu, budete sa chcieť k nahrávke vrátiť. Treba však povedať, že ani zďaleka nejde o prvoplánové dielo, album vyžaduje pozornosť a čas. A rozhodne sa nebude páčiť každému, no aj to ho robí sympaticky svojráznym. Pre mňa je Chobotnica výnimočnou nahrávkou, ktorá sa nielen dobre počúva, ale pri ktorej sa vďaka netuctovým, zmysluplným textom aj veľmi dobre premýšľa.

Tomáš Sloboda a Sounds Like This - Liliana

Tomáš Sloboda a Sounds Like This – Chobotnica
(Slnko Records, 2012)