Mandolínová hudba na Slovensku nie je až taká rozšírená. Medzi jej aktívnych predstaviteľov patrí Jozef Scheiner, už takmer desať rokov vydávajúci albumy zamerané na tento nástroj. Jeho minuloročný titul Momento je ďalším zápisom do dejín žánru, ktorému český publicista Jan Hocek dal do vienka názov New Acoustic Music.

Jozef Scheiner
má za sebou viacero prvenstiev. Uviedol na slovenskú scénu prvý mandolínový album Perinmama (2014), ktorý prevzalo aj vydavateľstvo patriace americkej mandolínovej legende Davidovi Grismanovi. Na platni La Mando (2020) prvýkrát predstavil mandolu, vzdialenejšiu príbuznú mandolíny. Medzitým vytvoril takmer 37-minútovú ambientne ladenú kompozíciu Connection (2016), v ktorej si k voľnej improvizácii pozval troch znamenitých hudobníkov. Na albume Momento sa znovu ocitá v úlohe hráča na mandolínu, skladateľa a aranžéra, počet hosťujúcich umelcov je však nepomerne vyšší.

Bájne poklady domorodcov

V tomto type hudby platí, že s vyšším počtom nástrojov stúpa i jej pestrosť a rôznorodosť. Akékoľvek žánrové obmedzenia tu nehrajú žiadnu rolu. Či už je inšpiračným zdrojom ethno/world music, flamenco, swing, jazz, lutnová alebo experimentálna hudba, muzikanti okolo Scheinera to vedeli vynikajúco ustáť. A hoci je Momento na rozdiel od La Mando kompaktnejšie a nezabieha stále do iných kútov, obsahuje i teraz inštrumentálnu muziku vykazujúcu značný kus virtuozity, farebnosti, živelnosti a nápaditosti.

S aranžmánmi si Scheiner musel dať dosť práce, keďže najmä pomocou nich udržiava pozornosť náročného poslucháča. Preto tu nie je núdza o nosné melodické motívy a momenty navodzujúce silné pocity. V tejto hudbe sa stále niečo deje, s každou notou sa posúva vpred, rozvíja povedomé témy do nových tvarov. Poteší i úplne minimalistický prístup, založený na obyčajnom udržiavaní rytmu, do ktorého muzikanti vpletajú svoje vzory.

Jozefa sprevádzajú slovenskí, českí a americkí hudobníci. Flautista Ladislav Muroň predvádza brilantné sóla najmä v kúsku Apache, v ktorom ho dopĺňa fúkacia harmonika Ericha "Boboša" Procházku. Muzikantom sa verne podarilo vytvoriť atmosféru rozľahlých prérií, obývaných domorodými kmeňmi. Podobne je na tom kus Venezuela, v ktorom hosťuje mandolinista Timothy Sweeney, prinášajúci svoj pohľad na exotickú hudbu. A do "ethno" tretice krásne zapadá záverečný kus Shaman, v ktorom nie je núdza o temperamentne znejúce didgeridoo a ghungroo v podaní Lájoša Pápriku. Gitaru a husle si zobral na starosť Peter "Piťu" Luha, prihovárajúci sa zvláštnym spevom-nespevom, pripomínajúcim zaklínanie.

Obrazotvorné momenty

Vesmírne "bublanie" a otvorený priestor evokuje kompozícia Return to Tau Ceti f, kde sa sólom na bezpražcovú basgitaru prezentuje Juraj Griglák. Medzi priamočiarejšie tituly patrí rovnomenná Momento, odhaľujúca dobre známy a predsa znovu iný rukopis hlavného tvorcu, ktorému s mandolínou vypomohol Peter Krajíček. Po rytmickej stránke vynikajú kontrabasista Peter Korman, bubeník a hráč na perkusie Igor "Ajdži" Sabo, resp. hráč na dobro Peter Szabados. Atmosférou Francúzska je nasiaknutý song For Belmondo, kde má možnosť zaujať klarinetista Marek Berky. V dobrom svetle sa ukazujú gitarista Michal Vavro a hráč na mandolu Petr Vrobel.

Peter Szabados je zároveň zvukovým majstrom, zodpovedným za nadpriemerne znejúci výsledok. Dynamický rozsah všetkých šiestich skladieb je na dvojcifernej úrovni, takže poslucháči si môžu vychutnať prekrývajúce sa vrstvy, drobné nuansy či odtiene aranžmánov. Priaznivci autentického zvuku strunových nástrojov si prídu na svoje. Všetky skladby zapadajú do homogénneho celku, tvoriaceho kompaktnú zmes čírej radosti z hrania. Z tejto hudby prúdi nákazlivá, katiónmi nabitá energia.

Momento je zatiaľ dostupné v digitálnej forme, v budúcnosti sa možno dočkáme aj fyzickej verzie, ktorá by určite potešila nielen zberateľov. Jozef Scheiner posúva vpred možnosti mandolíny, zároveň však ukazuje, ako nádherne znie v symbióze s inými nástrojmi. Po aranžérskej i kompozičnej stránke ide o vycibrené dielko, konkurujúce podobným albumom zo zahraničia. Držme Jozefovi palce, aby si ho znovu všimli aj za hranicami, kde by teoreticky mohol odohrať aj nejedno vydarené vystúpenie pre zanietených fanúšikov akustickej muziky.

Jozef Scheiner – Momento
(2022)

1. Momento