Hlavná stránka

>

Magazín

>

Reportáže

>

Karel Gott v Bratislave ukázal, prečo je ikonou. Na pódiu predstavil aj svoje dcéry

Karel Gott v Bratislave ukázal, prečo je ikonou. Na pódiu predstavil aj svoje dcéry

26.01.2018 - 09:30 | Ivan Straka

Hoci má Karel Gott už 78 rokov a na hudobnej scéne pôsobí takmer šesť desaťročí, do dôchodku sa zatiaľ nechystá. A prečo by aj mal, keď záujem fanúšikov všetkých generácií o jeho piesne a vystúpenia stále neutícha? Potvrdil to aj jeho štvrtkový koncert na beznádejne vypredanom Zimnom štadióne Ondreja Nepelu.


Poznámka redakcie: Pôvodne publikovaný text z agentúry TASR sme 27.1. o 1:35 nahradili autorským článkom.

Karel Gott
 sa naposledy v Bratislave predstavil vlani v októbri na tom istom mieste ako jeden z hostí na narodeninovom koncerte Heleny Vondráčkovej. Rok predtým vystúpil aj na spomienkovom koncerte k 50. výročiu založenia kedysi najdôležitejšieho československého hudobného festivalu LÝRA 50. Bolo to jedno z jeho prvých koncertných vystúpení po tom, ako sa mu podarilo úspešne zabojovať s vážnou chorobou. V oboch prípadoch však ponúkol len zopár skladieb. O to viac bolo zhruba 10-tisíc jeho priaznivcov zvedavých, v akej forme sa legenda československej pop music predstaví počas svojho prvého celovečerného koncertu na Slovensku od veľkého halového turné v roku 2012.

Dramaturgia približne dve hodiny trvajúceho koncertu, ktorý bol nazvaný podľa jednej z prvých veľkých hitov maestra Pošli to dál (mimochodom, táto skladba počas večera nezaznela), bola postavená na striedaní sólových vystúpení hlavného protagonistu večera a pozvaných hostí. "Zlatý hlas z Prahy", ako Gotta označili koncom 60. rokov Nemci, na pódiu doprevádzal osvedčený Boom!Band pod vedením basgitaristu a kapelníka Jiřího Dvořáka a vokálne trio v zložení Alena Přibylová, Taťána RoskovcováJiří Březík. Výkonu kapely, ktorá na koncertoch pravidelne sprevádza najväčšie české hviezdy, nie je čo vytknúť a v skladbách, v ktorých doprevádzala hostí, ukázala, že jej nie je cudzí ani rock alebo klasika.

Na Slovensku ako doma

Spevák sa počas celého večera intenzívne prihováral publiku. Komunikoval elegantne a slušne ďakoval za prejavy uznania divákom i za účasť na koncerte svojim hosťom. Pôsobil pomerne sviežo, vyžaroval pokoru i dobrú náladu a nešetril bonmotmi, vrátane takých, ktoré smerovali na jeho vlastnú adresu. Viackrát zdôraznil, že sa v Bratislave cíti ako doma, a to aj po rozdelení republiky, keďže väčšinu života prežil ako Čechoslovák.

Koncert začal coververziou známeho hitu Roya Orbisona s českým textom Noční král. Nasledovali piesne Jdi za štěstím a vypaľovačka ...a to mám rád (hudbu k nej zložil sám spevák). Vlastne celý koncertný večer bol prehliadkou chronicky známych Gottových hitov, niektorých z úplného začiatku jeho kariéry.

Karel Gott v Bratislave, 25.1.2018

Atmosféru dotvárala veľkolepá scéna s nie bežne zhliadnuteľnou vizuálnou šou odohrávajúcu na pozadí pódia. Už na začiatku koncertu sa na zadnej stene objavil zlatý erb s iniciálkami "KG", potom zlatí vtáci, ktorí preleteli virtuálne cez celé javisko do honosného zámku, a v podobnom duchu to pokračovalo až do konca. Jednoducho, aj po obrazovej stránke úroveň zodpovedajúca postaveniu speváka v hudobnej hierarchii. Možno by nevadilo, ak by boli vizuály v niektorých okamihoch striedmejšie, no pomyselnú hranicu prehnanej gýčovosti z môjho pohľadu neprekročili.

Príjemné nostalgické pocity u publika vyvolala skladba Když jsem já byl tenkrát kluk (hudba Charlesa Aznavoura), počas ktorej sa na video plátne striedali rodinné fotografie zo spevákovho detstva a mladosti. Vzápätí na ňu tematicky nadviazal hit z 80. rokov Být stále mlád. Nuž, nikto nemladne, a týka sa to aj speváka takého kalibru, akým je Karel Gott. Vo vyšších polohách niektorých skladieb jeho hlas naznačil isté limity, ktoré môžu okrem veku súvisieť aj s dôsledkami choroby. Spevák sa však nesnažil skryť ich za každú cenu, skôr chcel ukázať, ako najlepšie sa to dá za daných možností.

V setliste koncertu nechýbali ani hity Stokrát chválím čas, Bum, bum, bum, Zůstanu svůj, Má první láska se dnes vdává, či Krev toulavá - krásna pieseň k televíznemu seriálu Cirkus Humberto z roku 1988 od Karla Svobodu. Tento známy český skladateľ zložil pre Gotta takmer stovku piesní, pričom podľa spevákových slov "najmenej 50% z nich sa stalo hitmi". Pre mňa malo osobitné čaro počuť krásne melancholickú vec Oči sněhem zaváté (od autorov Šlitr - Suchý), ktorá patrí do zlatého fondu legendárneho pražského divadla Semafor, a v roku 1964 Karlovi Gottovi pomohla získať prvého Zlatého slávika.

Karel Gott v Bratislave, 25.1.2018Foto: Profimedia.sk

Medzi hosťami aj talentované dcéry

Približne polovica koncertného večera patrila hudobným hosťom. Prvým z nich bol skladateľ a spevák Vašo Patejdl, aktuálne pôsobiaci v Prahe, s ktorým si Gott zaspieval pieseň Když milenky pláčou. Prvý z dvojice členov Elánu na pódiu potom pridal dve vlastné skladby – rýchlejšiu O tom je raj a pomalšiu Ak nie si moja, ktorá vyvolala búrlivý aplauz.

Pomyselný prvý vstup do sveta šoubiznisu pripravil Karel Gott pre svoje dcéry, s ktorými do Bratislavy pricestoval. Veľmi príjemným prekvapením a hudobným spestrením večera bola najmä 11-ročná Charlotte Ella. Podľa slov maestra a otca bolo jej vystúpenie veľkou koncertnou premiérou pred tak početným publikom. Zaspievala - a naozaj dobre - pieseň z filmu Čarodejník z krajiny Oz Over The Rainbow.

Je zaujímavou zhodou okolností, že táto pieseň (pôvodne v podaní Judy Garland) spolu s filmom vznikla v roku 1939, v ktorom sa Karel Gott narodil. Pozitívne emócie u publika posilnila počas Charlottinho vystúpenia aj prítomnosť Bratislavského detského zboru. Bokom však nezostala ani mladšia Gottova dcéra Nelly Sofia, ktorá spolu so slovenskými Ladylicious predviedla svoje tanečné nadanie počas rock'n'rollovej piesne Trezor.

Karel Gott, Charlotte Ella a Nelly SofiaKarel Gott s oboma dcérami na pódiu pred vypredaným hľadiskom v Bratislave

Pre mňa druhým hrdinom večera bol Pavol Habera, ktorý ešte začiatkom 90. rokov pre Karla Gotta napísal pieseň Když muž se ženou snídá (podľa Gotta "jediný veľký hit toho obdobia") a ten aj zaznel ako duet. Tradične skvele intonujúci Habera potom pridal obľúbený slaďák zo svojho sólového repertoáru - Boli sme raz milovaní. O Karlovi Gottovi sa vyjadril ako o veľkom profesionálovi, ten zase "na oplátku" atmosféru odľahčil a divákov pobavil slovami o tom, ako ho Habera kedysi "inšpiroval v odvetví módy" (myslel samozrejme na legendárnu spoločnú snímku oboch spevákov, na ktorej má Habera oblečené riflové mini-kraťasy).

Sklamanie z Gombitovej a neohrabaný Ráž

Silné dojmy u publika vyvolal talentovaný slovenský huslista Filip Jančík, ktorého maestro objavil na jednom vystúpení v Tatranskej Lomnici. Mladík si získal veľké sympatie divákov nielen ukážkou svojho talentu predvedením úvodnej melódie z filmu Pulp Fiction, ale aj skromným vystupovaním, keď s neskrývaným dojatím poďakoval Gottovi za jeho podporu mladých umelcov.

Naopak, nie príliš príjemným prekvapením bolo vystúpenie Mariky Gombitovej, vzhľadom na spôsob predstavenia spoločnej skladby s Karlom Gottom Neznámy pár (pieseň s textom Kamila Peteraja má už neuveriteľných 30 rokov) a potom samostatne podanej piesne Paradiso. Už pred príchodom speváčky na javisko všetci hudobníci pódium opustili a po tom, ako z reproduktorov zazneli akoby zázrakom omladené hlasy oboch protagonistov, bolo evidentné, že išlo o playback. Publiku však táto skutočnosť neprekážala a odmenili dvojicu búrlivým potleskom. Z pohľadu veľmi zriedkavého vystupovania Mariky Gombitovej to celkom chápem, ale osobne som sa neubránil sklamaniu.

Karel Gott a Marika Gombitová

Posledným Karlovým hosťom bol líder skupiny Elán Jožo Ráž. Je o ňom síce všeobecne známe, že na skromnosť si veľmi nepotrpí, no predsa len by sa na takomto podujatí pri komunikácii s osobnosťou ako Karel Gott patrilo zachovať isté pravidlá správania. Spolu s maestrom najprv zaspievali veľký hit z roku 1972 Kávu si osladím, pričom Jožov výkon ma tu veľmi nepresvedčil. Lepšie to už bolo pri sólovo podanej piesni Čaba, neblázni, ktorá je bližšia jeho rockovému naturelu.

Záver koncertu maestra Gotta patril jeho najviac medzinárodne oceňovanej hitovke Lady Carneval, s ktorou v roku 1968 súťažil a vyhral hlavnú cenu na festivale v brazílskom Rio de Janeiro. Zaujímavosťou je, že táto pieseň bola prespievaná až v 36 jazykových verziách. Po neprestávajúcom standing ovation, počas ktorého spevák prijímal množstvo kvetov od svojich fanúšičiek, pridal ešte poslednú bodku za koncertom v podobe prídavku Ráno jedu dál. So spokojnými a nadšenými divákmi sa následne rozlúčil so slovami, že sa ešte určite skoro stretneme, a vtipne dodal, že najneskôr na koncerte pri príležitosti jeho 90. narodenín.

Setlist koncertu Karla Gotta v Bratislave:
(25. 1. 2018, Zimný štadión Ondreja Nepelu)

1. Noční král
2. Jdi za štěstím
3. ... a to mám rád
4. Když milenky pláčou (duet s Vašom Patejdlom)
5. O tom je raj (spev: Vašo Patejdl)
6. Ak nie si moja (spev: Vašo Patejdl)
7. Když jsem já byl tenkrát kluk 
8. Být stále mlád
9. Stokrát chválím čas
10. Over The Rainbow (Judy Garland cover, spev: Charlotte Ella Gottová)
11. Bum, bum, bum
12. Když muž se ženou snídá (duet s Pavlom Haberom)
13. Boli sme raz milovaní (spev: Pavol Habera)
14. Trezor
15. Oči sněhem zaváté
16. Má první láska se dnes vdává
17. Misirlou (sólo na husle: Filip Jančík)
18. Krev toulavá
19. Neznámy pár (duet s Marikou Gombitovou)
20. Paradiso (spev:  Marika Gombitová)
21. Zůstanu svůj
22. Kávu si osladím (duet s Jožom Rážom)
23. Čaba, neblázni (spev: Jožo Ráž)
24. Lady Carneval

Prídavok:
25. Ráno jedu dál

Karel Gott v Bratislave, 25.1.2018Charlotte Ella Gottová na koncerte Karla GottaKarel Gott a dcéry Nelly Sofia a Charlotte EllaKarel Gott a Pavol Habera v Bratislave, 25.1.2018Karel Gott a Jožo Ráž na koncerte v BratislavePozrite si celý fotoreport z koncertu aj zo zákulisia

Autor: Ivan Straka
Foto: Patrik Ratajský + Profimedia.sk (2. foto v článku)


Zdielať na Facebooku

blog comments powered by Disqus
po ut st št pi so ne
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Najčítanejšie

Disqus

Najpopulárnejší hudobní interpreti