Finn Greenall a jeho kapela Fink na Slovensko zavítali minulé leto počas festivalu BA/BS City Beats, v rámci ktorého zahrali na brehu Dunaja aj v Banskej Štiavnici. Turné Hard Believer však pokračuje a už 10. februára sa môžeme tešiť na intímnejšiu šou so svetelnými vežami v priestoroch bratislavského Majestic Music Clubu.

Dávate prednosť koncertom vo vnútri alebo vonku? Ktoré sú lepšie pre komunikáciu s publikom?

Sú veľmi odlišné. Festivalové koncerty sú skvelé z mnohých dôvodov, napríklad, že všetky zúčastnené kapely zdieľajú podobný zážitok a stretnete veľa ľudí. Keď hráte vonku (v prípade priaznivého počasia), je to skvelé. Vo vnútri je to ale intenzívnejšie - zvuk nemôže nikam uniknúť... Môžeme si vytvoriť vlastné prostredie, tak ako to robíme so svetlami. Myslím si, že energia je vo vnútri intímnejšia. Keďže sme Angličania, nie sme až tak zvyknutí na pobyt vonku. Nekomunikujeme s publikom toľko, ako zabávači - chceme nechať hovoriť hudbu.

Na akú scénu sa môžeme tešiť v rámci turné Hard Believer? Vždy používate množstvo svetiel - navrhujete si scény sami?  

Naše scény navrhuje produkčná spoločnosť s názvom 59 Productions, ktorá spolupracovala napríklad na divadelnej dráme War Horse alebo otváracom ceremoniáli Olympijských hier v Londýne. Sú to skvelí ľudia. Navrhli našu predchádzajúcu javiskovú šou pre turné Perfect Darkness a pre Hard Believer vytvorili niečo, čo nazývame "Steelhenge", teda svetelné veže, ktoré skutočne dokážu vytvoriť atmosféru. Nie je to však len o svetlách na javisku - náš osvetľovač Argy je génius, ktorý miluje hudbu, takže nám naozaj pomáha vytvoriť intimitu a intenzívny zážitok, potrebný pre našu šou. Skvelé na našich svetlách je, že sú úplne štandardné, mobilné a fungujú v malých kluboch aj vo veľkých priestoroch - javisko každý večer vyzerá tak, ako chceme. Nechávame 59 Productions robiť svoju prácu, dostávajú všetky demá a všetku hudbu už v procese tvorby, aby mohli zachytiť jej atmosféru. Veľmi radi s nimi spolupracujeme. 

Na turné so sebou vozíte aj mobilné nahrávacie štúdio. Je vôbec možné odohrať toľko koncertov, a zároveň produkovať novú hudbu? 

Ale jasné! Samozrejme, že nie každý deň mám náladu robiť novú hudbu, keďže som ňou obklopený celý čas. Ale sú dni, keď proste MUSÍM, lebo inak sa zbláznim, moje mobilné štúdio tam na mňa čaká. Zmestí sa do malého kufríka, ktorý sa zmestí do mojej batožiny. Môžem robiť remixy, edity, mixy či rozhlasové šou. Ak mám náladu, môžem nahrávať demá. Pri hudbe ide často o zachytenie konkrétneho okamihu - nie o jeho zapamätanie si. Snažím sa nejakým spôsobom si zaznamenávať všetky nápady, často na mobil. Prenášam ich do štúdia a doma dokončujem. Nanešťastie, som asi závislý na hudbe.


Stará výhovorka "potrebujem peniaze na štúdio" už neobstojí

Už máte aj vlastné vydavateľstvo s názvom R’COUP’D. S akými umelcami spolupracujete? 

Najmä s mladými spevákmi a pesničkármi. Je to asi prirodzené, takže ak sa nám zdá, že sa niektorý z nich hodí pre náš label, ponúkneme zmluvu. Chceme pracovať s ľuďmi, ktorých hudba sa nám páči alebo na ktorej sa môžeme podieľať. S umelcami, ochotnými podpísať zmluvu s nezávislým labelom - čo znamená takmer žiadne peniaze vopred, ale skutočnú medzinárodnú kariéru. Myslím si, že to musí byť hudba založená na pesničkárstve, pretože o tom je Fink. Ale vlastne čokoľvek, čo nás osloví, má u nás šancu - a samozrejme aj naše vlastné projekty, nahrávky Fink a podobne. Bubeník Timmy (Tim Thornton) momentálne pracuje na soundtracku a ja budem pravdepodobne o niekoľko mesiacov robiť tiež na jednom. Budeme vydávať aj album remixov Fink, živé nahrávky, EPčka a tak - teším sa na to. 

V čom podľa teba spočíva budúcnosť hudobného priemyslu? V streamovacích službách? Koncertoch? Predaji nosičov a tričiek? Ako si dnes hudobníci môžu zarábať? Vo viacerých rozhovoroch ste uviedli, že pre vás peniaze nie sú to najdôležitejšie, ale aj hudobník predsa musí z niečoho žiť… 

Túto otázku dostávam veľmi často a odpovedám na ňu stále rovnako - opýtajte sa Adele, či sú dnes v hudobnom priemysle nejaké peniaze, opýtajte sa will.i.ama, či to má ťažké... Nie je to tak. V hudobnom priemysle je kopa peňazí, a vždy bude. Čím viac sa snažíte, tým viac dosiahnete. Ak urobíte úžasný album, taký zásadný, ako napríklad In Rainbows (Radiohead), budete sa mať dobre. Budete mať zmluvu s vydavateľstvom, vydaný album, dostanete manažéra, agenta, budete predávať albumy, chodiť na turné a predávať CDčka.

Robiť a nahrávať hudbu je v dnešnej digitálnej dobe jednoduchšie než kedykoľvek predtým, takže stará výhovorka "potrebujem peniaze na štúdio, aby som mohol nahrať album" už jednoducho neobstojí. Keď sa na mesiac zamestnáte v bare, môžete si kúpiť laptop a nahrať niečo podobné, ako album Tomorrow's Modern Boxes od Thoma Yorka, ktorý ponúkol na stiahnutie cez službu BitTorrent namiesto tradičnej distribúcie. Hoci si stále môžete kúpiť aj starý dobrý vinyl, ak chcete (ako som to urobil ja). Myslím si, že každý potrebuje peniaze, ale každý by rovnako chcel byť šťastný, alebo aspoň spokojný... A šťastie je zadarmo, treba len vedieť, ako ho pre seba dosiahnuť. 

Budúcnosť hudby je taká, aká bola vždy - nové kapely nahrajú nové albumy, niektoré budú proste neskutočné, budú sa skvele predávať a budú mať koncerty a bude to úžasné. Mnoho hudby, ktorá sa nahrá, bude o ničom... A nebude sa predávať a nebudú koncerty. V tomto smere mám veľmi rád úprimnosť, ktorá tu panuje.

V súvislosti s hudobným priemyslom si zároveň povedal, že "vďaka transparentnosti technológií sa veci uberajú správnym smerom" - v čom podľa teba spočíva tento pozitívny trend? 

Je to absolútne pozitívne. Vďaka streamingu si môžete vypočuť čokoľvek, aby ste zistili, či sa vám to páči dosť na to, aby ste si to kúpili - a to môžete urobiť hneď potom, v hociktorú dennú či nočnú hodinu, z pohodlia vlastného domova. Žijeme v západnom svete. Je to ako prezerať si výklady obchodov. Pamätám si, že ako dídžej som každú sobotu chodil nakupovať platne na víkendové sety. V obchodoch som trávil hodiny a snažil sa vypočuť si čo najviac 12-palcových vinylov. Nakúpil som stovky takých, ktoré mi v obchode, pod tlakom, keď som mal naponáhlo, zneli skvele, ale vlastne neboli až také dobré... 

Streaming sprístupňuje hudbu zadarmo, to je skvelé. Dobrých albumov sa možno predá viac než predtým, pretože je jednoduché odporúčať obľúbenú hudbu svojim priateľom. Streaming zároveň za prehrané skladby umelcom platí. Jasné, že pre väčšinu z nás to nie sú závratné sumy, ale ak vaše video na YouTube dosiahne 250 miliónov videní, čaká vás šek na 100 000 eur... Takže podľa mňa technológia umožnila plniť si veľké sny a ísť za tým, čo chcete - môžete sa priamo, doslova osobne, skontaktovať s každým, kto chce počúvať. Myslím si, že je to úžasné.


Ak nemáte radi cestovanie, hudobný priemysel nie je nič pre vás

Zobrazuje váš nový videoklip k skladbe Pilgrim skutočný život a Finnov "hipsterský" loft v Berlíne? 

Áno :) Časť z neho sa nakrúcala aj v jednom z mojich obľúbených berlínskych barov Franken, na toaletách. Zastavili sme sa tam večer na drink a napadlo nám - veď presne tu je to miesto, našťastie nám dovolili filmovať. 

V skladbe Pilgrim spievate, že "zo skromných začiatkov vznikajú veľké konce". Čo to znamená pre hudobníkov ako vy? 

Napadne mi gitarový riff, urobím z neho "vzorec", ktorý je akoby návykový, chcem ho hrať a počúvať stále dookola. A potom sa spolu s kapelou strašne snažíme urobiť z neho nádhernú, vkusnú skladbu tej správnej dĺžky. Čo najviac zvukov sa snažíme nahrať my štyria na javisku. To je jedna z najlepších výziev turné - pre živé hrania všetko prepisujeme, preto nemôžeme počúvať naše nahrávky. Akonáhle sa prepneme do "živého" nastavenia, všetky pravidlá a štruktúry v skladbách sa zmenia, takže to nie je možné. Zo živých verzií sa stávajú jediné verzie.

Vyzvali ste fanúšikov, aby vám odporučili zaujímavé miesta, jedlá, zážitky, ktoré by ste počas turné mali navštíviť a ochutnať. Dostali ste niečo zaujímavé? 

Toľko, že sa to ani nedá spočítať - jedlá, ľudí, miesta... Už nechodíme po pamiatkach, ako keď bolo pre nás cestovanie ešte veľkým dobrodružstvom, ale po ôsmich rokoch na cestách je to skôr stretávanie sa so starými priateľmi a novými ľuďmi na miestach, kde sme ešte neboli. Pamätáme si najmä miesta, ktoré si s niečím spájame, a ukladáme si ich na neskôr, aby sme sa tam vrátili mimo turné. Ak nemáte radi cestovanie a ťažkosti s ním spojené, hudobný priemysel nie je nič pre vás... Či pre vašich blízkych. 

Keď ste na turné, máte čas sa na mieste aj trochu poprechádzať? Na Slovensku ste boli už niekoľkokrát, čo ste z našej krajiny doteraz videli? 

Navštívili sme niekoľko naozaj krásnych zákutí - od festivalového areálu pod veľkým mostom v hlavnom meste po nádherný malý amfiteáter v horách, krásne miesto s atmosférou novoty a nádeje. Možno to znie trochu hipisácky alebo sladkasto, ale podľa mňa je to vzrušujúce.

Fink sa na Slovensko vrátia už v utorok 10. februára a privezú si aj zaujímavého predskokana. Lístky na očakávaný koncert v bratislavskom MMC sú v predaji exkluzívne v sieti Predpredaj.sk.



Autorka: Michaela Ivaničová
Foto: Tommy N. Lance

Súvisiaci interpreti: Fink