Výnimočný hlas a napriek mladému veku veľká charizma, zrelosť a pódiová suverenita sú kvality, ktorými speváčka Nina Kohoutová vzbudila pozornosť už v rámci svojho pôsobenia v trenčianskej kapele Autumnist. Svoj talent potvrdila aj krehkým debutovým singlom Blue Sunray, ktorý vyšiel začiatkom roka 2020. Teraz prichádza s novou nahrávkou a opäť prekvapuje.

Počas takmer dvojročnej pauzy medzi dvoma autorskými singlami ešte v decembri 2020 stihla prispieť na výročnú kompiláciu vydavateľstva Deadred Records - Deadred XX. V sugestívnej prerábke skladby Tiny Bit od svojej "domovskej" formácie Autumnist sa predstavila aj producentsky a zúročila poznatky zo štúdia na prestížnej hudobnej škole Brit School v Londýne, kde už druhý rok študuje práve "producentský" odbor Music Technology.

Popri štúdiu tento rok pracovala na svojej debutovej EP nahrávke Pandemonium, ktorá vyjde začiatkom roka 2022 a na ktorej podľa jej vydavateľstva "posúva možnosti zvuku a hudobných pravidiel za svoje doterajšie hranice". Prvou ochutnávkou, ktorá tieto slová absolútne potvrdzuje, je majestátna skladba Moonlight, ktorú vydala v polovici decembra už pod pozmeneným menom Nina Kohout, pre ktoré sa rozhodla vzhľadom na svoje medzinárodné pôsobenie.


Upírsky bál ako hyperbola skazenej spoločnosti

Pieseň s éterickým vokálom, inštrumentálne rozmanitým a nepredvídateľným zvukom a zimomriavkovou atmosférou ako z filmu noir zverejnila spolu s jednoduchým lyric videom. V hlave jej však v spojení s piesňou Moonlight beží filmový obraz, ktorý by bol skvelým námetom na videoklip.

"Od prvého momentu, kedy mi pieseň prišla do mysle, som videla bál - barokový a upírsky. Pred očami sa mi premietal celý príbeh o tom, ako sa na pozvanie váženého upírskeho grófa zúčastnila tohto pompézneho bálu len tá najelegantnejšia smotánka. Dlhé róby, klopkanie črievičiek a zmes drahých vôní, maximálna spokojnosť so samým sebou, zúfalé vytváranie vylepšených verzií svojej persóny, pilne naučené nielen tanečné kroky, ale aj neúprimné frázy... Jednoducho výrazná hyperbola toho, aká povrchná vie byť naša spoločnosť," približuje Nina scénu, ktorú by pieseň mohla sprevádzať vo filme.

"Dokonalosť" načrtnutej situácie narúša záver piesne. "Nepohodlné zrýchľovanie tempa piesne mi evokuje scénu, kde sa bálová kapela rozhodne si trošku vystreliť z prítomných návštevníkov. Spočiatku si ľudia rezkejšie tempo užívajú, no rýchlosť hrania neprestáva rásť a smiech a veselé výkriky pomaly nahrádza zúfalý plač, potkýnajúce sa nohy, zlomené opätky a popadané róby. Príbeh, ktorý je jednoznačne skôr tragédiou ako humorným dielom, končí bizarne - kopou ľudí naskladaných na sebe. Konečne je v miestnosti ticho, zostáva len chlad a od stien sa odrážajúca ozvena v podobe mojej poslednej melodickej linky v piesni Moonlight,” dodáva 18-ročná speváčka a autorka, ktorá v apríli získala cenu Objav roka 2020 v ankete Radio_Head Awards.

Nina Kohout, 2021 Zdroj: Natália MikulášováFoto: Natália Mikulášová

Hudobné sedatívum

Ako Nina prezradila pre Hudba.sk, k napísaniu piesne ju doviedli znepokojivé poznatky z oblasti psychológie, ktorá je popri hudbe jej druhou veľkou vášňou, aj keď v tomto prípade ide čisto o hobby a zvedavosť. "Skladba Moonlight vznikla na jeseň 2019. Nazvala by som ju takou záchrannou drevenou doskou, po ktorej som sa načiahla vo chvíli, kedy ma v jeden septembrový večer zavalila neľahko identifikovateľná ťažoba a zdrojom pokoja sa automaticky stal klavír. Vždy som bola veľmi zvedavá a ľudská myseľ a duša bola a je hlavným záberom môjho neustále pretrvávajúceho osobného štúdia. V tomto spomínanom jesennom čase zašla táto pasia priďaleko, vo veku 16 rokov som sa dotkla poznatkov a analýz, na ktoré som nebola pripravená," priznáva Nina Kohoutová.

Najväčší koníček sa tak pre ňu stal toxickým. "Spôsob, akým ma podvedomie upozorňovalo na škodlivosť celej záležitosti, boli práve takéto 'výkriky do tmy', ktoré som pochopila až o mesiace neskôr. A tak vznikol Moonlight, ako liek, ako hudobné sedatívum. Neskôr ale skladba nadobudla aj iné významové roviny. Stala sa výsmechom, satirou istých čŕt ľudskej spoločnosti ako aj samého seba, svojej strojenosti, vyumelkovanosti a neúprimnosti. Taktiež sa smeje tomu, ako sa neustále za niečím náhlime bez toho, aby sme poznali dôvod či cieľ. V Londýne, kde momentálne žijem, si tento problém všímam denne a vnímam ho veľmi intenzívne. Vyslovene má hnevá a najviac má dokáže rozladiť, keď to isté badám aj na sebe."

Na trase Londýn - Slovensko

Okrem zaujímavej melodickej a harmonickej linky tajomnosť skladby výrazne definuje aj rozmanitá hudobná produkcia. Tá je výsledkom spolupráce Niny a jej spolužiaka z Brit School. Je ním mladý talentovaný hudobník Lucas Armstead, ktorý sa okrem koprodukcie podujal aj na zmixovanie nahrávky.

"Lucas je v prvom rade neskutočne šikovný umelec a producent. Už od začiatku nášho pôsobenia na škole sme veľmi rýchlo pochopili, že si nielen ľudsky, ale aj hudobne veľmi rozumieme. Celý minulý rok som mu pílila uši s tým, že by sme mali niečo spoločne stvoriť, lebo viem, že by to fungovalo. Vedel to aj on, no život to zariadil tak, že našou prvou spoluprácou sa stal až Moonlight, ktorý podľa mňa vypálil veľmi pekne. Lucas je pre mňa producenstký mág a verím, že nás čaká ešte veľa spoločnej tvorby," dodáva Nina.

Skladba však nevznikala iba v Londýne, ale aj na Slovensku, kde sa nahrávali všetky živé nástroje. Pieseň otvára Dalibor Kocián alias Stroon so zamatovým zvukom vibrafónu, neskôr sprevádzaný sláčikovými nástrojmi - Michal Pagáč, Dominik Tuchyňa, Pavol Líška na husle a Daniel Pastorek na kontrabas. Sláčikom kontruje klarinet, na ktorý hrá Ninin otec Peter Kohout.

Nahrávka vznikala v dvoch štúdiách - spev a klarinet sa nahrával v Men at Sound Studiu v Trenčíne v réžii Matesa Homolu zatiaľ čo sláčikové party boli zaznamenané vo Fallgrapp Studiu v Dubnici nad Váhom pod taktovkou Jureša Líšku. Mimochodom, práve v skladbe Gejša z druhého albumu Fallgrapp - V hlme (2017) ste mohli Ninu počuť prvýkrát. O finálny zvuk singla Moonlight sa masteringom postaral Tomáš Karásek v Gargle & Expel Studiu v Prahe.

Singel vyšiel 15. decembra 2021 digitálne na všetkých známych streamovacích platformách (Apple Music, Spotify, Deezer, YouTube Music atď.) a ako download na Bandcamp profile Niny Kohout ako aj na stránkach Deadred Records. Autorom titulnej fotografie obalu je Natália Mikulášová, do finálnej grafickej podoby ho upravil Vlado Ďurajka (Autumnist).

EP Pandemonium, ktorého je Moonlight súčasťou, vyjde 2. februára 2022.

Autor: Patrik Marflák (zdroj: Deadred Records, Nina Kohoutová)
Foto: Natália Mikulášová