Hlavná stránka

>

Magazín

>

Názory

>

Galavečer Slovenka roka predviedol, ako sa robí festival playbackovej trápnosti

Galavečer Slovenka roka predviedol, ako sa robí festival playbackovej trápnosti

06.06.2016 - 13:00 | Michaela Žureková

Viackrát v roku sa v rámci televízneho programu konajú prenosy rôznych ocenení. Ich organizátori si pre spestrenie zvyčajne pozvú aj hudobných interpretov, ktorí predstavia svoje skladby. No to, čo sa v zahraničí považuje za skvelú príležitosť odprezentovať svoj talent a hudbu, sa u nás väčšinou pretaví do umeleckého suterénu.


Ani vás neprestáva udivovať, že na sa veľkých galavečeroch v rámci našej televíznej produkcie ešte stále siaha po playbacku? Známa výhovorka náročnosti organizácie, prípav a logistiky na pódiu však dnes už obstojí zrejme len u tých najpohodlnejších. Vystúpenia viacerých speváckych hviezd, ktoré sa na udeľovaní cien Slovenka roka 2016 objavili, sú ukážkou ani nie tak hudobného, ako skôr hereckého talentu. Robiť šou, tancovať či rozdávať plné priehrštia emócií za sprievodu pusteného podmazu je naozaj skvostnou ukážkou toho, ako televízne vystúpenia spevákov nerobiť.

Hra s divákmi či produkčná zaostalosť? 

Na pódiu v historickej budove Slovenského národného divadla sa medzi hudobnými hosťami objavili Mária Čírová, Celeste Buckingham, Tomáš Bezdeda, Dalibor Janda, Fragile, Lina Mayer a Adriana Kučerová. Ako dokazujú zverejnené videá na Youtube, väčšine z nich stačilo iba dobre vyzerať a otvárať ústa. Je tak veľká škoda, že plnohodnotne naživo nezaznel napríklad skvelý aktuálny singel Márie Čírovej Unikát, tanečný rádiový hit Liny Mayer Personal Sky či epická verzia skladby Show Must Go On v prevedení Fragile.

Minimálne pri posledných spomenutých určite nepredpokladáme, že by z playbackového vystúpenia boli nadšení, aj tu však prichádza ďalšia stránka problému - nemajú slovenské hudobné hviezdy dostatok odvahy vydupať si v rámci televíznych galavečerov živé vystúpenia? Pri náročných produkciách, kde nejde v prvom rade o hudobnú vložku by pokojne stačil half-playback so živým spevom bez hrajúcej kapely. Inak ide skôr o paródiu na profesionálne vystúpenia, ktoré by sme čakali napríklad od Dalibora Jandu či Celeste Buckingham. Namiesto toho si diváci v sále a pri televíznych obrazovkách užili smiešny pokus o podanie hereckých výkonov tam, kde ich vlastne vôbec nie je treba.

Ide teda o hru s divákom alebo o zakorenenú zaostalosť pri produkcii galavečerov? Nie je totiž víťazstvom pozvať si na pódium najväčšie hudobné mená, a potom ich len prihlúplo nechať otvárať ústa mysliac si, že tým navodia umelecký zážitok. Z prirodzeného speváckeho vystúpenia sa tak stáva fraška. V tomto prípade je požiadavka živých vystúpení nie rozmarom náročných divákov a kritikov, či nasledovaním západných trendov, ale legitímna snaha zvyšovať úroveň. Organizátori by na to už mohli začať myslieť.


Autorka: Michaela Žureková
Foto: Youtube / RTVS


Zdielať na Facebooku

blog comments powered by Disqus
po ut st št pi so ne
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Najčítanejšie

Disqus

Najpopulárnejší hudobní interpreti