Od svojho vstupu na hudobnú scénu je neobyčajným zjavom so schopnosťou prinášať do slovenských rádií svetový pop. Teraz však dáva na známosť, že už nie je tým dievčaťom, čo verí na rozprávky a jej hudba stratila bezstarostnosť. Celeste Buckingham na svojom treťom štúdiovom albume s názvom Bare (v preklade nahá/obnažená) prichádza v novom zvuku s jasnejším pohľadom na život.

Od vydania jej debutového albumu Don't Look Back ubehlo iba päť rokov, no Celeste Buckingham prešla dlhú cestu. Len 22-ročná speváčka novou nahrávkou oznamuje, že dospela. Nie je čas na naivitu, sladučký pop jemne oťažel a Celeste píše texty ako žena, ktorá prijíma výzvy a nedá sa zlomiť sklamaním.

Sama o albume Bare hovorí ako o svojej obnaženej, autentickej a intímnej hudobnej výpovedi. Posúva sa pritom do temnejších polôh, viac pracuje s elektronikou, ale prídu aj momenty, keď vsádza na jednoduchosť a pokojné akustické aranžmány. Napriek tomu album stále funguje kompaktne a drží si svoju atmosféru. Poslucháča berie na emotívnu jazdu cez celú škálu pocitov mladej ženy, ktorej nechýba krehkosť, ale ani zdravé sebavedomie.

V textoch ju inšpirovali rôzne situácie od bolestného rozchodu, cez túžbu milovať a sklamanie z pocitu, že je na lásku sama, až po momenty, kedy samú seba stráca v závislosti. Nie je to však len o negatívnych pocitoch, mladá autorka sa prezentuje ako žena, ktorá v sklamaniach nachádza novú silu, a určite nepatrí k tým, ktorí si so svojimi slabosťami nevedia dať rady.

Len Celeste

Tvorbu Celeste Buckingham nemožno hodnotiť len v rámci lokálnych pomerov, na slovenskej hudobnej scéne je samostatnou kategóriou. Jej hudba je vývozným artiklom, ktorý sa nestratí ani na atraktívnom, no tvrdou konkurenciou nabitom americkom trhu. Za oceánom postupne naberá kontakty a skúsenosti, jej skutočné hudobné zázemie však naďalej zostáva na Slovensku - v bratislavskom štúdiu LittleBeat, s ktorým spolupracuje od začiatku kariéry a v ktorom vznikol aj jej prvý veľký hit Run Run Run.

Ostatnú štúdiovku So Far So Good EP (2015) síce vytvorila a nahrala v spolupráci s americkými skladateľmi a producentmi, no hoci v čase jej vydania avizovala, že v USA vzniká aj jej tretí dlhohrajúci album, napokon je to inak. Spoľahla sa výlučne na vlastnú autorskú vyzretosť a schopnosti svojho slovenského tímu.

Album Bare je dôkazom správnosti tohto rozhodnutia. Jej spolupráca s trojicou hudobníkov a producentov Martin "Maxo" Šrámek, Andrej Hruška a Matej Mikloš sa zdá byť tou správnou umeleckou symbiózou, v ktorej sa všetci zúčastnení dokážu posúvať vpred. Výsledkom sú svetovo znejúce, a pritom uveriteľné nahrávky, ktoré nie sú obalené v pozlátku sterilnej popovej produkcie. Nová Celeste sa nechce páčiť všetkým, nepodlieza masovému vkusu, prvoradá je autorská výpoveď v spojení s neošúchaným zvukom.

Hoci má speváčka na konte solídne množstvo duetov - len v posledných mesiacoch sa spojila so Samuelom Tomečkom, Kalim, mladým českým talentom Adamom Mišíkom aj Youtuberom GoGom - na vlastnej štúdiovke zo žiadnych hostí neťaží. Ide o celkom logické vyústenie zámeru ponechať tento priestor len vlastným myšlienkam, čím podčiarkuje intímny charakter albumu. V desiatke skladieb ju môžete spoznať ako ženu schopnú hovoriť v textoch piesní o svojich problémoch, myšlienkach a zážitkoch bez ružového filtra. A keďže patrí na Slovensku medzi obletované celebrity, jej nová tvorba je skvelou príležitosťou pozrieť sa pod povrch.

Pop s príchuťou Iránu aj rap

"Najrádiovejšiu" podobu albumu reprezentujú skladby ako Paradise, singel Go Away či Selfish, hoci by sa na albume našlo potenciálnych hitov rozhodne viac. Hneď z úvodu prekvapia aranžmány skladieb ako Addict, All This či Go Away ovplyvnené iránskou kultúrou, čo je odkazom na pôvod Celeste Buckingham (jej mama Zarin pochádza z Iránu). Speváčka zostala aj na svojom novom albume prevažne pri pope, oproti minulosti sú však výraznejšie presahy do žánrov ako hip-hop a R&B, čo ešte viac zvyšuje jej potenciál v zámorí. V takomto progresívnom mixe zároveň dokáže o to viac vyniknúť celkom jednoduchá pomalá a emotívna skladba Rose.

K najodvážnejším a najprekvapujúcejším momentom nahrávky patrí dvojica skladieb Addict a Intoxicated, v ktorých Celeste suverénnym rapom ukazuje mnohotvárnosť svojho talentu. Vo viacerých skladbách si môžu fanúšikovia jej hlas vychutnať v nízkych polohách, v ktorých znie veľmi žensky a presvedčivo.

Špeciálnu pozornosť si zaslúži skladba Trip. Jej nepredvídateľnú dynamiku diktuje nenápadný, minimalistický beat s množstvom drobných detailov, z ktorých do popredia vystupuje najmä Celestin hlas. Zaujímavý počin poslucháča priam vyzýva k predstavám, ako asi bude táto skladba znieť naživo, resp. či sa vôbec dostane do koncertného setlistu. Po tomto experimente opäť o to viac vyznie podmanivá bodka v podobe zasnenej klavírnej skladby s pozitívnym odkazom Time Is Ours.

Album Bare odhaľuje ďalšiu, vyzretejšiu tvár Celeste Buckingham, ktorá má potenciál získať si sympatie poslucháčov aj mimo svojej doterajšej fanúšikovskej základne. Nahrávka zároveň symbolizuje akýsi prísľub do budúcnosti. Celeste je totiž speváčka, ktorá dokáže napredovať a hľadať si svoj priestor v súčasnej hudbe a s novinkou Bare tieto odvážne tendencie len potvrdzuje.

Celeste Buckingham - Bare
(Buckingham Entertainment Group, 2017)

1. Paradise