Hlavná stránka

>

Správy

>

Sliepky a pikaču: Eurovíziu vyhrala feministická hymna z Izraela

Sliepky a pikaču: Eurovíziu vyhrala feministická hymna z Izraela

13.05.2018 - 16:00 | Marek Majzon

Eurovíziu nikto neberie vážne - základná premisa takmer štvorhodinovej šou plnej okázalosti a gýču niekoľko uplynulých rokov. Víťazstvom Salvadora Sobrala z Portugalska však konečne preklenula svoju búrlivú pubertu. Ročník zaplavený minimalistickými emočnými výlevmi napriek tomu vyhrala tanečná óda na ženskú silu. Speváčka Netta z Izraela pritom v metaforách využíva hračky a hydinu.


Každému divákovi Eurovision Song Contest (ESC) vlani vyrazil dych Salvador Sobral. Niektorým hudbou, iným stačil len fakt, že nemal na sebe žiadne LED pásy, nestrieľali z neho ohňostroje, nemal rotujúce umelé oko či iný predmet, ktorý bežnému smrteľníkovi ani len na um nedokáže prísť. Skomprimoval svoje vystúpenie na hudbu a pocit, čo sa mu vyplatilo. Zvyk je však ešte stále železná košeľa a ako to v extravaganze bizarnosti býva, noví vyzyvatelia sa pri hľadaní receptu na isté víťazstvo, radi inšpirujú.

Hostiteľská krajina tentokrát pozývala všetkých súťažiacich na palubu, a to i vrátane Ruska absentujúceho v roku 2017 v Kyjeve. Heslom All aboard však v skutočnosti pozývala do Altice arény s kapacitou 20-tisíc divákov v prístavnom Parque das nações, kde sa konali nielen semifinálové večery, ale aj veľké finále. Zo začiatku asi nikto netušil, že práve 63. ročník Veľkej ceny eurovízie sa zapíše do histórie ako ten, v ktorom sa viac čísel dalo označiť za stráviteľné.

Nebola to skladba Fuego od Eleni Foureira. Napriek tomu práve jej dávali stávkové kancelárie najvyššiu šancu na víťazstvo. Pravdepodobným dôvodom bolo to, že si speváčka zo svojho eurovízneho zoznamu povinností odfajkla takmer všetko. V sexuálnou energiou nabitom čísle si cyperská Beyoncé v glitrovanom priliehavom oblečení "strihla" so svojimi štyrmi tanečníčkami vyšperkovanú choreografiu. Samotná pieseň s hymnickými prvkami a "kolotočiarskými" dropmi zas presne podľa štandardov ESC obsahovala do veľkej miery citoslovcia a názov pesničky. Aby sa nezabudlo. Napokon zinkasovala 436 bodov, pričom 183 získala z hlasovania porotcov naprieč Európu (a Austráliou) a 253 z hlasovania divákov. Speváčke to prinieslo "iba" druhé miesto.


Netta: Nikdy som nebola dosť dobrá

Paradoxom je, že v bitke o kryštáľový mikrofón stáli proti sebe dve absolútne protikladné ženy. Kým spomínaná Cyperčanka robila zo seba objekt túžob a fantázií, Netta z Izraela bojovala za #metoo. Korpulentná speváčka predviedla bizarnú oslavu ženskosti sprevádzanú slovami "nie som tvoja hračka, ty hlúpy chlapec" a rovnako detinskou imitáciou sliepky a iných neidentifikovateľných tvorov. Eurovízne poroty určili 25-ročnej zlej napodobenine Björk tretie miesto s 212 bodmi, zatiaľ čo hlasujúcich divákov hydinová eufória zasiahla natoľko, že ju vyniesli s 317 bodmi na prvé miesto. Dovedna si tak speváčka vykotkodákala 529 bodov. Sobralov rekord z predošlého roka nezlomila.

Netta Barzilai nemá za sebou dlhú kariéru. Narodila sa v Hod HaSharon, no po troch mesiacoch života sa celá rodina presťahovala na štyri roky do Nigérie, kým sa znovu nevrátila do Izraela. Ešte pred tým, ako sa rozhodla v rámci povinnej vojenskej služby venovať spevu vo armádnom hudobnom telese, vyštudovala odbor Elektronické štúdiá na Rimon School of Music. Skúšala šťastie aj v muzikáli pre režisérku, skladateľku a speváčku Keren Peles, no odmietla ju. Po tomto sklamaní bola Netta pripravená stať sa psychologičkou alebo učiteľkou v materskej škole. Do širšieho povedomia verejnosti sa dostala vďaka talentovej súťaži HaKokhav HaBa L'Eurovizion (z hebr. Ďalšia hviezda pre Eurovíziu).

V roku 2016 spoluzakladala spevácky improvizačný súbor s názvom The Experiment, s ktorým sa dostala na turné po celom Izraeli spolu so zoskupením Bat Sheva. Neskôr sa dostavili aj herecké úspechy, keď získala rolu v divadelnom kúsku Running on the Sea či a capella muzikáli The Book of Challenges.  

V rozhovore pre izraelskú verziu magazínu E! nepriamo potvrdila, že tohtoročná víťazná skladba je v skutočnosti prehovorom k sebe. "Nebola som populárne dieťa. Bola som dievča s veľmi dramatickým zmyslom a bola som veľmi citlivá. Mala som dušu umelca bez môjho súhlasu a toho, aby som to chcela. Nechcela som byť iná alebo špeciálna," opísala ako nedokázala prijať svoje umelecké ambície. Na otázku, či má negatívnu spomienku z detstva odpovedala: "Pravdou je, že všetko je potlačené. Potrebujem sedenie s terapeutom, aby zo mňa všetko vydoloval. Musela som na tieto veci rýchlo zabudnúť, ak som chcela prežiť takéto situácie. Vyrastiete s pocitom, že nie ste dosť dobrá; že nie ste dosť pekná; že nie ste dosť talentovaná; nie ste dosť spoločenská a nie ste dosť cool."


Čech skončil šiesty, Britku prerušil votrelec

Telefonické hlasovanie prinieslo nejeden prekvapivý moment. Rakúšan Cesár Sampson, ktorý viedol v hlasovaní porotcov s 271 bodmi, klesol po finálnom súčte bodov napokon až na tretiu priečku s 342 bodmi, pričom práve jeho singel Nobody But You možno označiť za vokálne zaujímavejší. Navyše, práve po vzore víťaza z Ukrajiny mal azda to najjednoduchšie vystúpenie z niekdajšieho festivalu nevkusu. Nachádzal sa na akejsi vysokozdvižnej postupne klesajúcej plošine. Spoločnosť mu robili iba vokalisti.


Menej pozlátok a emočnej preexponovanosti rozhodne prospelo aj ďalším susedom. Mikolas Josef z Českej republiky sa dostal až na šieste miesto, čo je vzhľadom na eurovíznu históriu našich západných susedov veľký úspech. Naposledy boli vo finále pred dvomi rokmi, keď Gabriela Gunčíková skončila na nelichotivom poslednom mieste. Porotcov pritom veľmi neohúril a venovali mu iba 66 bodov. Našťastie 22-ročného nápaditého umelca, ktorý si skladbu Lie to Me napísal a produkoval sám, podržali hlasujúci diváci s 215 bodmi. Viac sa o nádejnom talente dočítate tu.


Svojim spôsobom do kategórie prekvapení patrí aj Austrália a jej hudobná vyslankyňa Jessica Mauboy. Protinožci predstavovali v minulých ročníkoch akúsi mierku kvality, a tak kým medzi sebou súperili rôzne lentilky a discogule, aspoň na austrálsky import sa dalo spoľahnúť. V súčasnosti sa však akoby všetko prevrátilo z krajiny klokanov prišla do Portugalska ošúchaná melodráma o neoblomnej sile lásky s názvom We Got Love. Krajina v minulosti končiaca na horných priečkach, ak teda nebojovala priamo o víťazstvo, skončila v roku 2018 na 20. mieste.


Afekt a pretlak emócií predviedla aj SuRie z Veľkej Británie. Svoje cisty počas skladby Storm neudržal na uzde ani samozvaný aktivista Dr ACactivism. Vkradol sa na pódium, speváčke vytrhol mikrofón z ruky a obvinil britské médiá z fašizmu. "Osoba zodpovedná za tento skutok je už v policajnej väzbe," cituje BBC stanovisko z Európskej únie vysielateľov (EBU) vo videu s vystúpením speváčky.


Pesničková súťaž na Starom kontinente našla svojho ďalšieho obskúrneho víťaza. Opäť raz sa treba zamyslieť nad tým, ako to môže vyzerať v Izraeli o rok. Pokiaľ sa umelci budú stále riadiť tým, že si čo-to požičajú do svojho repertoára, Eurovision Song Contest sa zo svojej gýčovosti tak skoro nepozviecha.

Súhrnné výsledky hlasovania divákov aj porôt:

Eurovízia 2018 - výsledky

Autor: Marek Majzon
Foto: AP Photo/Armando Franca


Zdielať na Facebooku

blog comments powered by Disqus
po ut st št pi so ne
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Najčítanejšie

Disqus

Najpopulárnejší hudobní interpreti