Pár dní pred vydaním jedenásteho štúdiového albumu speváčky Madonny sa ma jeden môj známy opýtal, na čo táto žena potrebuje akékoľvek promo? Podľa neho jej stačí, aby nahrala prdenie do vody a aj to sa bude predávať samo.

Pár dní pred vydaním jedenásteho štúdiového albumu speváčky Madonny sa ma jeden môj známy opýtal, na čo táto žena potrebuje akékoľvek promo? Podľa neho jej stačí, aby nahrala prdenie do vody a aj to sa bude predávať samo. Uznávam, má pravdu.
Zhruba mesiac pred vydaním jedenásteho štúdiového albumu speváčky Madonny sa jeden z jeho producentov – Timbaland vyjadril, že to bude niečo ako Holiday (prvý Madonnin hit), ale so zvukom roku 2008. Bolo dosť ťažké si to predstaviť, ale dnes už to uznávam, má pravdu.

Madonna je skôr tvrdý oriešok, než tvrdý cukrík, ako pomenovala svoj najnovší album. Madonna je v prvom rade prefláknutá značka, záruka kvalita, nech urobí čokoľvek. Čo to znamená? Že i napriek tomu, že jej produkty už naozaj predáva jej zvučné meno, i napriek tomu môže mať spotrebiteľ istotu, že si nekupuje lacný čínsky šmejd, ale originál, ktorý ho dostane do kolien.

Znie to neuveriteľne, ale Madonna je na hudobnej scéne dvadsaťpäť rokov. Na druhej strane to znamená, že do jeho vôd vstúpila pomerne stará, keď mala dvadsaťpäť rokov (tento rok oslávi okrúhlu päťdesiatku, a aby ma náhodou nezabila, keby si to náhodou prečítala, tak dodávam, že vyzerá na tridsaťpäť). Keď sa väčšina žien stáva zrelými matkami, ona sa začínala olizovať s čiernym Kristom a nahá stopovala na ceste. Chvíľu sa tvárila ako Marilyn, chvíľu ako chodiace spasenie, potom ako pobehlica (a veľmi rád by som použil oveľa tvrdšie slovo), aby sa vzápätí zmenila na dámu. S každou novou platňou niečo iné (hudobne i duševne), s každou novou platňou záruka, že nekupujete plagiát, ale dámu, ktorá nech robí čokoľvek, vždy sa za tým ukrýva dokonale prešpekulované umenie, ktoré jej všetci zhltneme aj s háčikom.

A inak tomu nie je ani v prípade tejto platne. Okukovala, použila, odhodí. Znie to síce tvrdo, ale je to realita, ktorá Madonnu opäť vynesie na vrchol slávy, jej single sa vyšplhajú na prvé miesta hitparád a zatiaľ čo si ona bude doma lebediť a rátať zarobené peniaze, v hlave už bezpochyby zhŕňa plány na ďalšie dokonalé turné a ďalší album, ktorý urobí s úplne inými ľuďmi a úplne inak.

Dnes je však rok 2008 a Madonna nám ponúka dieťa, ktoré sa narodilo po neuveriteľne dlhom, rok a pol trvajúcom tehotenstve. Je v poradí jedenáste v jej hudobnej kariére a opäť bude geniálne. Mnohí to síce uznajú až po pár mesiacoch, isté je to však už teraz.

Speváčka si na tvorbu svojej novej platne prizvala dve zvučné mená, ktoré práve v období ostatného roka a pol valcovali hitparády svojimi hudobnými nápadmi. Spevák Justin Timberlake a na všetky strany sa otáčajúci producent Timbaland. Spojenie, ktoré sa núkalo každému, ktoré zhruba pred rokom a pol sledoval dianie na hudobnej scéne muselo prísť ako samozrejmé a tento raz doslova prekuknuteľné. Spojenie, z ktorého vzišiel album Hard Candy, najmodernejší tanečný zvuk, skladby, ktoré si žiadajú hitparády, pesničky, ktoré porazia tanečné kluby, tvorba, ktorá opäť potvrdí Madonnin status kráľovej popu a tento raz už aj tanečnej scény.
Všetko to znie tak krásne ideálne a v konečnej podstate to aj ideálne je. Ibaže v konečnom dôsledku, čím je Madonnin nový album dokonalejší, tým je chladnejší. Počítačové šantenie v pesničkách je tak zreteľné, až to chladí, hudba je príliš nadprirodzená na to, aby mohla byť útulná, či prítulná. Z diela, ktoré bez váhania možno ohodnotiť na 120 percent sa totiž vytratila ľudskosť. Bohužiaľ. Madonna to dokazuje najmä v druhej polovici svojho albumu, ktorý je síce pestrofarebnou ukážkou možností súčasných nápadov skvelých producentov, ale chýba mu teplo.
To totiž poslucháč hravo postráda v prvej polovici platne, ktorá je nadupaná prinajmenšom sedmičkou istých hitov, ktoré majú šancu zvalcovať hitparády. Ďalšie tri skladby potom síce hravo pretrpíte, pretože sú toho súčasťou, ale niečo v nich chýba. Záverečné pesničky už našťastie kráčajú v trende prvej polovice platne, pričom pri počúvaní skladby Devil Wouldn´t Recognizne You doslova mrazí po tele.

Status je teda jasný. Z dvanástich skladieb deväť veľmi silných vecí a trojica ukážok, ako má znieť súčasná hudba. Dosť na to, aby sa dalo povedať, že Hard Candy je skvelý album. Album, ktorý navyše dostanete v sieti jedného z najsilnejších obchodných reťazcov za unikátnu cenu 499,- korún, čo je skvelý peniaz. Oveľa nechutnejšie bonboniéry totiž stoja oveľa viac hriešnych prachov.

Vydavateľstvo: Warner Music, 2008
Celkový čas: 56:19

01. Candy Shop