Najkontroverznejší finalista prvej SuperStar Miro Jaroš sa vracia na hudobnú scénu so svojim druhým albumom, ktorý bude pre mnohých veľkým prekvapením.

Od vydania jeho exotického debutu prešli dva roky, počas ktorých si samotný interpret prešiel mnohými úskaliami slovenského šoubiznisu, a ako sám tvrdí, veľa vecí si uvedomil. A to všetko sa odrazilo aj na jeho novej platni.

Jaroš sám priznal, že pochopil, že nemusí do platne vložiť milión korún, aby bola dobrá. Tlaková níž je toho jasným dôkazom. Netuším síce, koľko peňazí do svojej druhej platne vložil, ale už len fakt, že ju nelietal nahrávať do Izraela, ale vznikala na Slovensku, mu ušetril nemalé peniaze. To sa našťastie ale neodrazilo na jej kvalite.

Návrat na hudobnú scénu poňal Miro Jaroš veľmi opatrne. Najskôr vypustil von singel Tlaková níž, podľa ktorého celý album nesie názov. Nemožno sa tomu čudovať. Pesnička bola totiž jasným dôkazom toho, že toto bude úplne iný Jaroš, než na akého si spomíname. A stal sa zázrak. Bez veľkých problémov sa skladba stala jednou z najhranejších v slovenskom éteri, a to aj napriek tomu, že väčšina celoplošných rádií sa o ňu nebila. Navyše, priznajme si, že Tlaková níž pôsobila na prvé počutie dosť deprimujúco, predstavovala úplne iného Jaroša a možno ju označiť za totálny krst ohňom. Ten však Miro ustál. Ruku mu podalo veľké hudobné vydavateľstvo, ktoré je zárukou prinajmenšom kvalitnej distribúcie, a v tomto prípade aj slušného proma, ktoré sa okolo platne rozbieha. Čo by za to dala väčšina Mirových kolegov, z ktorých väčšina o druhej platni a veľkom vydavateľovi už iba sníva v rodných vieskach.

Až doteraz teda všetko hrá Jarošovi do karát. Bodaj by nie. On bol v podstate jediným, ktorý z finalistov prvého ročníka súťaže vedel, čo je to šoubiznis a že cesta v ňom, a hlavne tom slovenskom, nebude ľahká. A o to viac si Mira vážim i ako človeka, ktorý si toto všetko uvedomoval a dokázal s tým bojovať.

Na druhej strane ale otvorene priznám, že som od jeho tvorby čakal niečo iné. Stále však v spojitosti s jeho predchádzajúcou platňou, ktorú považujem doteraz na jednu z najlepších od prvých finalistov SuperStar. Po niekoľkonásobnom vypočutí si jeho albumu je mi však jasné, že aj v prípade Tlakovej níže išiel Miro presne za vytýčeným cieľom, ktorý sa mu podarilo v konečnom dôsledku dotiahnuť do absolútna.

Pekne po poriadku? Album otvára už overený hit a zároveň titulná skladba Tlaková níž. Hneď po nej album pokračuje relatívne tanečnou a mimoriadne vydarenou a vtipnou skladbou Spadla z oblakov, ktorá má obrovský hitový potenciál. Odsúdená na úspech je i trojka, v ktorej Jaroš odkazuje (pravdepodobne naposledy) na svoju lásku – Izrael. Ide totiž o v hebrejčine naspievaný song Boi, ktorý tesne pred koncom plynulo, a bez toho, aby to akokoľvek rušilo, prechádza do slovenčiny.
Jarošov album ďalej pokračuje v duchu akéhosi moderného popu. V každom prípade slovíčko pop je tým správnym označením celého produktu. Hovorím o koncepte, ktorý je na míle vzdialený exotike Jarošovho predchádzajúceho CD. Avšak pozor! Je strašne príjemné zistiť, že Miro ustál aj na vlnách tohto pokojnejšieho „Mŕtveho mora“, kde niektoré skladby vyznievajú, akoby sa na dlhú dobu nemal na oblohe objaviť žiadny mrak, niektoré zas veštia búrku, ktorá núti poslucháča hýbať telom, hoci i formou podupávania si do rytmu, pretože do tanca to nie je, hoci mnohí tvrdia, že Tlaková níž je v podstate tanečný album.
Možno. V istom ponímaní, prečo nie? Tlaková níž, druhý album Mira Jaroša je však v prvom rade na slovenské pomery veľmi kvalitný, veľmi ucelený a napokon i veľmi dobrý album. Jaroš touto platňou obstál na plnej čiare a prináša pesničky, ktoré vás dostanú na prvé počutie, nadchnú svojimi prekvapeniami – napríklad vokálmi Veroniky Koščovej, či orgazmovými husľami v skladbe Sny, a dorazia sladkými bonusmi navyše – pričom tento raz narážam na fantastický booklet, o ktorý sa v drvivej väčšine postarala neznáma Ruska z internetu.

Tlaková níž Mira Jaroša je jasným dôkazom toho, že tento chlapec od Žiliny má stále svoje miesto v populárnej hudbe, vie, ako ju robiť a navyše sa stal konečne aj spevákom so slovenským cítením. To sú tiež dôvody, pre ktoré Slováci nad jeho platňou pravdepodobne len tak nemávnu rukou a dajú mu šancu, ktorú si bezpochyby zaslúži.

Vydavateľstvo: EMI / Monitor, 2008
Celkový čas: 56:39

01. Tlaková níž