V ostatných desiatich rokoch sa na Slovensku roztrhlo vrece s festivalmi. Ozajstný veľký metalový festival, aký majú napríklad naši severní susedia (Metalmania Fest) však dosiaľ nemáme.

V ostatných desiatich rokoch sa na Slovensku roztrhlo vrece s festivalmi. Ozajstný veľký metalový festival, aký majú napríklad naši severní susedia (Metalmania Fest) však dosiaľ nemáme. Mám taký pocit, že pri porovnaní s Poľskom, sme nielen s metalovou scénou, akosi vždy o krok vzad. Metalmania je obrovský katowický festival s bohatou tradíciou, ktorý sa dá Poliakom len závidieť. Tento rok sa uskutoční už jeho 22. ročník (prvý 4. až 5. mája 1986!) a ja len dúfam, že tentoraz sa mi na túto akciu už konečne podarí dostať (nepliesť so zlínskym festivalom Metalmania!).

Pri dramaturgii tohto setu zvolili autori zaujímavú koncepciu. Interpretov z hlavného pódia (Main Stage) zaradili na DVD, tých z vedľajšieho (Side Stage) posunuli na audio CD, kde každý z interpretov má zastúpenie jednou štúdiovou nahrávkou. Neviem, či ide o šťastné riešenie, skôr by som uvítal živý záznam jedenástky  z cédečka, medzi ktorými som sa okrem iných tešil na vystúpenie Big Bossa s Rootom a už by mi menej prekážalo, keby namiesto DVD formátu, šlo „len“ o audio  záznam. Hlavne, že by to bolo live, pretože štúdiovú nahrávku, napríklad konkrétne Rootu, si môžem v pohode vypočuť z albumu Deamon Viam Invenient, ktorý sa hrdo týči v mojej domácej fonotéke.

Tridsiatku „hlavných“ skladieb prezentuje 11 skupín, najpočetnejšie sú zastúpení headlineri Testament (5 skladieb), ostatní, až na pár výnimiek, majú priestor obligátnych troch skladieb. Celé to štartujú fínsky folk metalisti Korpiklaani, ktorí sú pre mňa príjemným prekvapením, pri ich trojici skladieb som mal veľmi hrejivý pocit (predovšetkým pri Tuli Kokko). Hráči sa s nadhľadom vyrovnali s ešte zamrznutým publikom. To už neplatilo, keď na pódium povstali ruskí death/black metalisti Crystal Abyss – tu už hľadisko vrelo a v tomto duchu to pokračovalo prakticky až do konca.  Z veľkých mien odviedli štandard nemeckí Destruction so staršími skladbami i brazílska Sepultura, ktorá ukázala, že sa to dá aj bez bratov Cavalerovcov. Naopak oveľa viac som čakal od thrash metalových bohov Testamentu - zvukovo, interpretačne to síce ladilo dokonale, chýbalo mi však niečo, čím by kapela potvrdila svoje postavenie headlinera na tomto vydarenom podujatí (prázdne gestá speváka Chucka Billyho ani falošné vokály gitaristu Alexa Skolnicka k tomu určite neprispeli). Za zmienku ešte stojí Blaze Bayley (ex-Iron Maiden), ktorý v pozícii najmenej brutálneho prejavu si v spoločnosti tvrdších a surovejších kolegov pevne zastal svoje miesto.

Štúdiové audio CD je podľa mňa zbytočne pridaným bonusom a okrem Rootu zaujme snáď už len Deivos – nová poľská death metalová krv z Lubline, rýchlejšia ako Vader, s riffmi pripomínajúcimi Morbid Angel a s excelentným spevom. Doplnky v podobe rozhovorov, informácií o kapelách, fotogalérie či histórie festivalu sú síce vhodným, ale v porovnaní s inými DVD, aj povinným spestrením. Metal Mind Production, vďaka ktorému tento projekt a myslím, že aj samotný festival (aspoň posledné jej ročníky) vznikol je určite agilným tímom ľudí s veľkými ambíciami, k tomu, aby sa však stal plnokrvným konkurentom veľkých labelov, musí ešte popracovať na niektorých detailoch (výpadky v zvukovej kvalite, neforemné video zábery i strihy) a vyhnúť sa niektorým nedostatkom (chybne uvedený názov skladby Total Disaster od Destruction namiesto správneho Total Desaster) atď. Ako prezentačný darček tento set ujde, o nejakej výpovednej hodnote sa ale baviť nedá, propagačný zámer jeho vzniku je až príliš okatý. V každom prípade, s dobrým domácim kinom sa aspoň dá ako tak vykompenzovať absencia na tomto podujatí, ale ako to už býva pri všetkých live DVD, autentické pocity z hľadiska sa docieliť nikdy nedajú.

Vydavateľstvo: Metal Mind Production, 2008
Celkový čas: 2:18:26 (DVD)/49:18 (CD)
Žáner: metal v rôznych odrodách