V Ostrave sa 12. a 13. júla uskutočnil tretí ročník showcaseového festivalu Czech Music Crossroads, tentoraz s podtitulom Hudba od Baltu po Dunaj. Medzi dvanástimi vybranými účinkujúcimi boli aj tri slovenské skupiny, ktoré sa v tej kope skvelej hudby zo Strednej Európy vôbec nestratili.

Hoci festival pôvodne začínal v roku 2014 ako prehliadka českej hudobnej scény, postupne sa pretransformoval na stretnutie interpretov zo širšieho regiónu. Tohto roku to už boli všetky krajiny Vyšehradskej štvorky - Česko, Slovensko, Poľsko a Maďarsko, pričom žánrovo bol tento ročník zameraný hlavne na world music, akustickú hudbu, folk a jazz. Poslucháčov tvorila skupina viac ako 40 odborníkov na hudobný šoubiznis z rôznych krajín sveta, ale aj radoví fanúšikovia, ktorí si mohli kúpiť vstupenky na toto podujatie odohrávajúce sa v rovnakom priestore ako festival Colours of Ostrava, len o pár dní skôr. Zatiaľ čo vlani slovenskú scénu reprezentovali skupiny Banda, Talent Transport a Walter Schnitzelsson, tohto roku to boli Trojka Zuzany Homolovej, CapreRusín Čendeš Orchestra

Nakoniec sa víťazom celého "turnaja" podľa názoru odbornej poroty stala poľská skupina Volosi, ktorá však hrala celkom inú ligu ako ostatní reprezentanti regionálnych scén. Ak niekto navštívil aj prednášky odborníkov na denných konferenciách, ktoré predchádzali večerným koncertom, mohol nadobudnúť dojem, že Volosi si zo všetkých umelcov urobili najdôkladnejšie poznámky. Pôsobili totiž priam ako učebnicový príklad toho, ako sa to má robiť - ich úspech sa neopieral len o virtuózne muzikantské majstrovstvo, ale aj skvele zvládnuté PR a dokonalú pódiovú šou, od vizuálnej po pohybovú. Odmenou za to im bol okrem hlavnej ceny aj jediný potlesk postojačky počas celého festivalu.

Capre Zdroj: Zdenko Hanout

Festival Czech Music Crossroads (v preklade České hudobné križovatky) priniesol na pódium interpretov s rôznymi prístupmi k využívaniu prvkov tradičnej hudby na tzv. world music scéne - od viac či menej sofistikovaných a viac či menej moderných aranžmánov ľudových piesní (poľskí Lautari, maďarskí Cimbaliband a Buda Folk Band, českí Ponk, slovenský Rusín Čendeš Orchestra), cez fúzie s elektronickou hudbou (Psio Crew z Poľska), s jazzom a country (české trio Malina/Liška/Nejtek), vážnou hudbou a progresívnym rockom (medzinárodné zoskupenie s českým domicilom Réve General, držitelia ceny publika), klasiky s folklórom (Volosi), až po fúzie všetkého so všetkým (slovenské Capre). Osobitným prípadom bola maďarská skupina Romengo so speváčkou Monikou Lakatos, ktorá síce pôsobí dojmom, že hrá čistý olašský folklór, v skutočnosti sú to však pôvodné skladby členov skupiny silno ovplyvnené hudbou tohto etnika.

Zvláštnu pozornosť odborníkov si vyslúžilo aj trio speváčky Zuzany Homolovej s huslistom Samom Smetanom a gitaristom Milošom Železňákom. Hoci zahrali až na konci programu prvého dňa, čo sa podpísalo aj na preriedenom publiku, ich komorné vystúpenie s novými aranžmánmi ľudových balád a premietaním anglických prekladov ich textov, vymykajúce sa z dovtedajšej dramaturgie, si našlo nových fanúšikov. Jedným z nich je aj Gerald Seligman, bývalý riaditeľ veľtrhu WOMEX a skúsený dramaturg a hudobný producent, ktorý na adresu Smetanu a Železňáka povedal: "Boli to dvaja najcitlivejší sprievodní hudobníci, akých som kedy počul. Boli takí sebaistí, no pritom sa dokázali  dokonale  prispôsobiť potrebám speváčky – naozaj chápali, aká je ich úloha – podporiť ju, a nie prehlušiť. To sa len máloktorému hudobníkovi v takomto postavení naozaj podarí.“

Prečítajte si: Minimalizmus s maximálnym účinkom. Zuzana Homolová vás naplní ľahkosťou

Čo teda naznačil festival Crossroads v Ostrave v súvislosti so stavom slovenskej world music? Opäť potvrdil, že na Slovensku máme výnimočných hudobníkov, ktorí sa vôbec nestratia v konkurencii susedných krajín, kde je táto scéna oveľa širšia a má za sebou dlhší historický vývoj (Maďarsko, Poľsko). Zároveň však naznačil aj nedostatky, na ktorých treba popracovať - často sú to veci súvisiace s PR a sebaprezentáciou kapiel, vrátane vystupovania na pódiu. 

Dvoch z trojice slovenských reprezentantov na tohtoročnom Czech Music Crossroads - Trojku Zuzany Homolovej a Rusín Čendeš Orchestra - budú môcť fanúšikovia etno hudby vidieť a počuť aj na festivale World Music Festival Bratislava, ktorý sa uskutoční 9. a 10. septembra.

Autor: Vladimír Potančok (Hudba sveta_FM)
Foto: Zdenko Hanout - hanout.eu