Piatkové odovzdávanie Radio_Head Awards prinieslo pestrý zoznam ocenených kapiel a umelcov, no predovšetkým podčiarklo fakt, že hudobné ceny nie sú len o víťazoch. V rámci vystúpení tak pódium počas večera symbolicky patrilo najmä tým, ktorí sa v jednotlivých kategóriách umiestnili na druhom mieste.
Ide o hudbu, ktorá vo väčšine iných slovenských médií nedostáva taký priestor, aký by si zaslúžila. Každoročný záujem o Rádiohlavy však potvrdzuje, že za ňou stojí komunita, ktorá je síce relatívne malá, no hudbou naozaj žije o čosi viac ako poslucháči iných rádií. Kým mainstreamové hudobné ankety u nás aj vo svete zanikajú alebo bojujú s klesajúcou sledovanosťou, Rádio_FM sa stále môže spoľahnúť na to, že pre jeho fanúšikov je dôležité mať možnosť spätnej väzby v duchu slogana "vyber si čo chceš".
Foto: Martina Mlčúchová
Večer plný prekvapení
Súťažný rozmer hudobných ankiet síce netreba preceňovať, ale práve možnosť hlasovania a rozhodovania o víťazoch je tým, čo do rekapitulácie celoročnej "úrody" prináša trochu napätia a očakávaní. V konečnom dôsledku to však naozaj nie je (a v prípade RHA nikdy nebolo) len o víťazoch, čo organizátori v tomto ročníku zdôraznili aj netradičnou dramaturgiou udeľovania cien. Tým, že počas neho vystúpili (okrem dvoch výnimiek) iba nevíťazi, sa zároveň vyhli tomu, že by návštevníci a diváci live streamu už podľa zoznamu učinkujúcich mohli vopred uhádnuť ocenených. O to viac prekvapení večer priniesol.
Pre niekoho príjemných, pre iných menej, o čom sa mohla presvedčiť kapela Ľudové Mladistvá. Tá hudobný program v aréne NTC otvorila vo veľkom štýle s piesňou Hlaše, v ktorej sa snúbi ľudová poetika, moderný jazzový groove, filmová atmosféra aj operný spev. Celkovo to však pre ňu nebol úspešný večer, keďže napriek štyrom nomináciám obišla v piatok naprázdno. Dosť krutý výsledok, no kapela okolo talentovaného a všestranného klaviristu a skladateľa Martina Štefánika už jednu rádiohlavu na konte má (Objav roka 2016) a podľa vyjadrenia na sociálnej sieti tohtoročný výsledok berie športovo. Napokon, už samotné nominácie svedčia o tom, že album Viete ako... urobil na domácej scéne dosť veľké vlny tak u poslucháčov ako aj u kritikov v dvoch žánrových kategóriách.
Nové projekty starých známych
Sympatické na Radio_Head Awards je, že napriek ich nespornému prínosu v rámci zviditeľnenia novej a menšinovej hudby sa neberú príliš vážne. Svedčil o tom aj nadhľad, s ktorým už tradičný moderátor večera Martin Staňo okomentoval nominácie v kategórii Objav roka. V nej totiž s úplnými nováčikmi súťažili aj ostrieľaní raperi Vec a Tono S. so svojím novým projektom Ultrazvuk či kapela Luvver, čo je vlastne nový názov dávnejšie objavenej skupiny Fresh Out Of The Bus. Staňo na ich príklade uviedol, že to môže byť dobrý návod pre hudobníkov a kapely, ako sa opakovane "objavovať" v nováčikovskej kategórii.
Samozrejme, myslel to ironicky a navyše sa ukázalo, že úspech to aj tak nezaručuje. Hlasujúci fanúšikovia totiž z tohtoročných objavov najviac vyzdvihli skutočných nováčikov, mladú bratislavskú kapelu Don't Trust Butterflies. Jej tvorba pritom viac pripomína Eda Sheerana ako čokoľvek z playlistu Rádia_FM. Bude preto zaujímavé sledovať, či si ich časom všimnú aj mainstreamové rádiá. No a keď bola reč o nových kapelách starých známych tvárí, treba spomenúť aj premiéru "detskej" kapely Toddler Punk, ktorej členmi sú tatkovia-hudobníci známi z viacerých slovenských kapiel ako Diego či Billy Barman.
Moderátor sa v spomínanom príhovore dotkol aj pravidla, že medzi objavmi nemôže byť nominovaný niekto, kto v ten istý rok, ako je "objavený", vydá dlhohrajúci album. V takom prípade totiž môže súťažiť iba v kategórii Debut roka. Tento rok sa to konkrétne týkalo speváčky a skladateľky Moniky Midriakovej, ktorá po debute v dvojčlennom projekte Monikino Kino (2014) nahrala svoj druhý album už ako sólová umelkyňa. Zmenila si preto umelecké meno na Leto s Monikou a nebyť toho, že ešte v ten istý rok aj vydala album, tak by zrejme tiež rozšírila rady objavov, ktoré až takými objavmi nie sú. Absenciu v nováčikovskej kategórii však ľutovať nemusí, keďže cenu Debut roka so svojou sólovou prvotinou vyhrala.
Druhá v poradí skončila kapela The Youniverse, ktorá na pódiu v NTC zahrala medley troch skladieb z albumu CMYK a ukázala, ako môže znieť rock'n'roll 21. storočia. O pár minút neskôr sa zase predstavili Luvver a FVLCRVM, ktorí si navzájom hosťovali v skladbách Inureyes a Words. Prvá menovaná, ktorú Pišta Kráľovič obohatil hrou na gitare, znela výborne, naopak to už fungovalo o čosi menej a jeho skvelý (v hlasovaní poslucháčov druhý najobľúbenejší) singel Words bol poznačený príliš opatrným spevom. Verím však, že v aprílovej live premiére na festivale Sharpe bude FVLCRVM znieť oveľa presvedčivejšie.
Namiesto chvály kritika
Pozitívnou zmenou oproti predošlým ročníkom bolo zrušenie zákulisných rozhovorov s ocenenými, ktoré mala posledné roky na starosti dvojica bavičov Juraj "Šoko" Tabaček a Tomáš Hudák. Veľmi zábavné však ich vstupy obvykle nebývali - dosť často bola totiž snaha o odľahčenú komunikáciu s mediálne neskúsenými hudobníkmi trápením pre všetkých zúčastnených. Nejako však divákov počas prestavby pódia medzi vystúpeniami zabaviť treba, a tak dvojicu zákulisných moderátorov tentokrát nahradil iný stand-up komik - Joe Trendy. Ten ešte pred udeľovaním cien v budove Slovenského rozhlasu nakrútil sériu krátkych videí, v ktorých spravodlivo "roastoval" nielen víťazov, ale aj všetkých nominovaných v hlavných kategóriách.
Hejterské hodnotenia názvov kapiel či ich tvorby väčšinou pobavili, a ak aj niečo prehnal alebo bol úmyselne nevtipný, bolo to stále menej trápne ako rozpačité úsmevy ocenených pred fotostenou pri nevydarených pokusoch o konverzáciu. Trendyho preto považujem za milé osvieženie a zároveň šikovný spôsob, ako počas odovzdávania cien uspokojiť aj neprajníkov. (Vo svojom záverečnom vstupe však tento drsný kritik priznal, že scénu okolo Rádia_FM má v skutočnosti rád a nie všetky kapely, ktorým naložil, sú podľa neho zlé.)
O živé vstupy zo skutočného zákulisia sa tentoraz postaral Martin Staňo. S interpretmi si pokecal priamo v tenisovej šatni a navštívil aj pána, ktorý sa v prenosovom voze okrem iného staral aj o to, aby nebolo porušené moratórium v rámci prezidentských volieb. V praxi to demonštrovali na vypípanom uvedení jedného z účinkujúcich - Prezidenta Lourajdera. Niektorí z ocenených sa však cenzúre šikovne vyhli a svoj priestor na ďakovačku (Strapo - čerstvý držiteľ ceny za hip-hopovú nahrávku roka) či uvedenie víťazov (Jureš zo skupiny Fallgrapp) využili na stručné a jasné vyjadrenie svojho politického názoru - samozrejme bez menovania kandidátov.
Spomienka na november 1989 a cena pre Slováka
V rámci hudobných vystúpení zase priniesol na pódium spoločenský odkaz projekt Ultrazvuk s piesňou Tváre slobody, ktorá je poďakovaním staršej generácii za november 1989. Vec a Tono S. spolu s hudobníkmi okolo gitaristu a producenta Andreja Hrušku a hosťujúcou speváčkou Zuzanou Mikulcovou sa s ňou postarali o jeden z najsilnejších momentov večera. Mimochodom, pesnička sa nachádza aj na čerstvo vydanom debutovom albume, s ktorým Ultrazvuk už tento týždeň vyráža na turné.
Nový rapový projekt sa síce objavom roka nestal, no Vec predsa len neodišiel bez rádiohlavy. Získal ju v kategórii Skladba roka s piesňou Slovák, v ktorej ironicky opisuje naše národné stereotypy a neduhy. Ako podotkol pri preberaní ceny, táto cena je preňho dokonca cennejšia ako Album roka, no vzhľadom na udalosti roka 2018 by si ju podľa neho skôr zaslúžil za skladbu Krv na rukách. Tá ale pochopiteľne vzhľadom na svoju tému nebola často rotovaným rádiovým singlom. Vyšla však na sedempalcovom singli práve so Slovákom a aj preto raper cenu symbolicky venoval Jánovi Kuciakovi a Martine Kušnírovej.
Žánrové scény žijú, malo by ich byť viac počuť
Udeľovanie cien v žánrových kategóriách je zrejme pre väčšinu návštevníkov najnudnejšou časťou galavečera, keďže sa počas nej viac rozpráva ako hrá. Je však dobre, že sú jeho súčasťou a neodovzdávajú sa len niekde mimo svetiel reflektorov. O tom, že pre zástupcov jednotlivých hudobných žánrov ide o udalosť, ktorú si cenia, svedčili ich reakcie, či už to bolo sympaticky skromné nadšenie mladej jazzovej partie Tibor Feledi Kairos Quintet alebo živelný výbuch radosti pri stole zbojníkov z Catastrofy. Mimochodom, ich Besnota je pre mňa albumom roka a nominoval som ju aj na Cenu novinárov - veď prečo by sa vo všeobecnej kategórii nemohla ocitnúť žánrová nahrávka s presahom? Nevyšlo to, no v kategórii Hard & Heavy pozíciu favorita potvrdili.
O tom, že Rádiohlavy sú vzácnym spojením rôznych hudobných svetov, svedčila aj prítomnosť slávneho tenoristu Petra Dvorského, ktorý sa v hľadisku tešil z ceny za nahrávku roka v kategórii Klasická hudba. Stal sa ňou album Eugen Suchoň - Piesňové cykly, pričom za zosnulého skladateľa prevzal cenu na pódiu jeho zať Peter Štilicha. Ďalšie žánrové ceny získali spomínaný raper Strapo (Pochod13; Hip-hop/Rap/R&B), členovia skupiny Banda (Telegrafy; World Music/Folk), medzinárodne uznávaný drum&bassový producent Subtension (Nestbox; Elektronická hudba) a zvukový umelec Jonáš Gruska (Žaburina; Experimentálna hudba).
Vo všetkých týchto kategóriách sa podľa ich koordinátorov, ktorí odovzdávali ceny, aj tento rok ukázalo, aké kvalitné, plodné a hudobne pestré sú tieto scény. Ak teda holdujete ktorémukoľvek z uvedených žánrov, oplatí sa vypočuť si všetky nominované nahrávky (ich zoznam nájdete na konci článku). Je však trochu na škodu, že okrem hip-hopu nemala žiadna z týchto kategórií svojho reprezentanta na pódiu aj v rámci vystúpení. Síce Ľudové Mladistvá sa okrem hlavných kategórií objavili aj v jazzových a world music nomináciách, no fanúšikovia RHA by určite zniesli aj väčšiu porciu hudby, ktorej sa Rádio_FM venuje vo večerných špeciáloch. Najmä keď sa tento rok nekonal Radio_Head Awards Festival, na ktorom v minulých rokoch dostávali pomerne veľký priestor aj nominanti zo žánrových kategórií.
Žánrovo nezaraditeľná experimentálna hudba však na pódiu zaznela, a to vďaka tohtoročnému laureátovi Ceny za prínos do hudby. Ako sme už informovali, je ním gitarista a skladateľ David Kollar, ktorý má na konte spolupráce s viacerými významnými zahraničnými hudobníkmi. Na RHA sa však predstavil s domácim kolegom - Tomášom Mutinom z prešovskej elektronickej formácie Terminal State. Vystúpeniu v znamení pulzujúcich rytmov v spojení s inovatívnou technikou rešpektovaného gitaristu predchádzalo milé prekvapenie od organizátorov: priateľský video odkaz pre Kollara od Stevena Wilsona.
Prečítajte si: David Kollar nahráva doma v obývačke gitaru na svetové i vlastné albumy
Para zo záznamu, Autumnist s novou krvou
Finále Radio_Head Awards 2018 patrilo tradične dvom kategóriám Album roka podľa hudobných novinárov a podľa poslucháčov. Opäť sa v nich nominácie sčasti prelínali - obidve skupiny "hodnotiteľov" posunuli do prvej päťky Autumnist, Katarziu aj Paru - no opäť sú víťazi rozdielni. U fanúšikov zvíťazila Para, ktorej ako držiteľovi hlavnej poslucháčskej ceny patrilo posledné vystúpenie večera. Neodohrala ho však priamo v NTC, keďže v ten istý večer bola kapela v rámci svojho turné v Košiciach.
Ako pre Hudba.sk vysvetlil spevák Lasky, šnúru si naplánovali ešte pred oznámením termínu Rádiohláv, navyše tie sa doteraz vždy udeľovali v nedeľu a teraz boli výnimočne v piatok. Skupina napokon situáciu vyriešila tým, že deň predtým v rámci zvukovej skúšky na svoj koncert Žiline nahrala na video nielen ďakovačku, ale aj plnohodnotné vystúpenie s titulnou (a najlepšou) skladbou albumu Našou krajinou. Bol to teda dosť netradičný, ale príjemný záver večera.
Rozhovor: Lasky z Pary: Ako funguje kapela s primátorom a prečo chýbala na Rádiohlavách?
V hlasovaní novinárov zase uspeli Autumnist, pričom o ich víťazstve musel rozhodnúť až "rozstrel" s Katarziou. Trenčianska formácia získala cenu kritikov už druhýkrát (predtým v roku 2010 za svoj prvý album pod názvom Autumnist), no zrejme málokto tipoval, že by sa jej to mohlo podariť aj tento rok. Za album False Beacon s originálnym zvukom a pesničkami, ktoré sú jasným posunom od abstraktnejšej predošlej tvorby, si však kapela tento úspech skutočne zaslúži. A aj za to, ako kvalitne práve s týmito skladbami v januári reprezentovala Slovensko na holandskom Eurosonicu.
Výrazným novým elementom v kapele je skvelá, oproti ostatným členom o generáciu mladšia speváčka Nina Kohoutová (dcéra saxofonistu Petra Kohouta), ktorej hlas dodáva chladnému elektronickému zvuku zaujímavú farbu a kontrast. Výborne do Autumnist zapadá aj na pódiu, v piatok to zhruba v polovici programu potvrdili v pesničke Future Lights, v ktorej si s nimi ako špeciálny hosť zahral aj vibrafonista Dalibor Kocián alias Stroon. Ak budete mať možnosť, koncert Autumnist si určite nenechajte ujsť. Neuvidíte "fejkový Depeche Mode", ako ich v rámci svojej roast show nazval Joe Trendy, ale zrelú klubovú kapelu svetových kvalít.
Celkovo Rádiohlavy 2018 nesklamali. Naozaj špeciálnych vystúpení bolo síce oproti minulým ročníkom pomenej, ale nový prístup k dramaturgii, väčšia dávka nadhľadu a ďalšie zmeny galavečeru celkom prospeli. Víťazom gratulujem a ostatným tiež - aj vďaka nim bol minulý rok opäť plný hudby, ktorú si stojí za to pripomenúť a dostať jej tvorcov a fanúšikov pod jednu strechu. Rádio_FM to robí už jedenásť rokov a robí to v rámci svojich možností viac ako dobre.
Nominácie a víťazi Radio_Head Awards za rok 2018:
Album roka:
Autumnist - False Beacon
Katarzia - Antigona
Leto s Monikou - Leto s Monikou
Ľudové Mladistvá - Viete ako...
Para - Našou krajinou
Skladba roka:
Billy Barman - Svitá
FVLCRVM - Words
Para - Našou krajinou ft. Jana Kirschner
Tolstoys - Olivy
Vec - Slovák
Debut roka:
Akustika - Zastavme svet
Leto s Monikou - Leto s Monikou
Ľudové Mladistvá - Viete ako...
Skyva - Zrkadlo
The Youniverse - CMYK
Objav roka:
Blame Your Genes
Čavalenky
Don't Trust Butterflies
Luvver
Ultrazvuk
POROTCOVSKÉ KATEGÓRIE:
Album roka - Cena novinárov:
Autumnist - False Beacon
Darkness Positive - Prvý dojem
Katarzia - Antigona
Para - Našou krajinou
Talent Transport - Napospas
Elektronická hudba:
Autumnist - False Beacon
Keosz - No Future Vol.2
Paradiso Rhythm - Hometown Glory
Subtension - Nestbox
This Is Kevin - DEEP
Hip-hop / Rap / R&B:
DMS - Prepáčte
Matys - Martin
Prezident Lourajder - Nonstop
Strapo - Poschod13
Supa - Biele noci
Hard & Heavy:
Adacta - Zlo
Catastrofy - Besnota
Lunatic Gods – Turiec
Poetry In Telegrams - I, Koheleth
Suburban Terrorist - Inhuman Breed
World Music / Folk:
Banda - Telegrafy
Ľudové Mladistvá - Viete ako...
Miriam Kaiser Trio - Tanec strún
Štefan Štec - Poletʹiv by'm na kraj svita
Trojka Zuzany Homolovej - Keď vojačik narukoval
Jazzová hudba:
David Kollar & Arve Henriksen - Illusion of a Separate World
Ludo Kotlár Trio - Hangin´
Ľudové Mladistvá - Viete ako...
Sisa Michalidesová - Colours of Solitude
Tibor Feledi Kairos Quintet - Common Playgrounds
Klasická hudba:
Eugen Suchoň - Kompletné klavírne dielo
Eugen Suchoň - Piesňové cykly
Eva Šušková, Quasars Ensemble - Lalula
Milan Paľa / Marián Lejava / Ensemble Opera Diversa - 4 Milanolo Concertos
Symfonický orchester Československého rozhlasu v Bratislave, Ondrej Lenárd - Verdi: Requiem
Experimentálna hudba:
Daniel Kordík, Michal Matejka, Miroslav Tóth - V rýchlosti pomaly
Jano Doe – Duranzie
Jonáš Gruska - Žaburina
Tittingur - Beings
Urbanfailure - Radical Reset no. 42
Pozrite si rozhovory s niektorými ocenenými umelcami od Hashtagu:
Autor: Patrik Marflák
Foto: Katarína Acél-Gáliková, Martina Mlčúchová