K štedrovečernej večeri, pri ktorej budete sedieť aj so starou materou, si toto CD určite nepúšťajte, hoci je ladené práve k tejto príležitosti.

K štedrovečernej večeri, pri ktorej budete sedieť aj so starou materou, si toto CD určite nepúšťajte, hoci je ladené práve k tejto príležitosti. Tá staručká osôbka by asi len veľmi ťažko rozdýchala ten rockový nádych klasických kolied. Keď sa však stará mať poberie do postele, spokojná s vianočnými darčekmi, môžete to s Tublatankou roztočiť na plné obrátky. Tento projekt sa Maťovi Ďurindovi a jeho partii totiž mimoriadne vydaril.

Mne je úplne jedno, že Ďurinda stále vyzerá akoby mal dvadsať. Z tejto strany som ho nikdy nevnímal. Pozoroval som ho najmä ako speváka a skladateľa, v poslednom čase už aj ako textára. A nech si o tom myslí, kto chce, čo chce, myslím si, že Ďurinda je osobnosť, ktorá má miesto na našej hudobnej scéne.

Tublatanka, ktorá mimochodom prešla mnohými zmenami už na svojom konte jedno vianočné CD má. A je samozrejmé, že na ňom použili všetky tie najklasickejšie a najznámejšie koledy, ktoré sú v našej ľudovej tvorbe k dispozícii. Preto bolo veľkým prekvapením oznámenie o tom, že Tublatanka vydá ďalší vianočný album. Bolo jasné, že skupina bude musieť poriadne siahnuť do análov vianočných tradicionálov, ale zdá sa, že sa im podarilo nájsť minimálne štrnásť skladieb, z ktorých sa po istom oprášení dal poskladať veľmi dobrý album.

Na tom je pesničiek štrnásť, ale úvodná a titulná skladba zároveň je pôvodná a záverečný song je už iba akousi rozlúčkou zloženou z pesničky už na albume použitej. I napriek tomu, že skupina nemala k dispozícii také „hity“ ako Tichá noc a podobné klasiky, vystačili si na maximum a podarilo sa im urobiť album, ktorý určite osloví niekoľko skupín poslucháčov a fanúšikov.

V prvom rade tých, ktorí sú skupine verní od jej začiatkov v osemdesiatych rokoch, teda tých, ktorí boli s kapelou v dobrom i zlom, prežili s nimi najväčšiu slávu, obdobie stagnácie a triumfálny návrat na scénu s novými pesničkami, ktorý vlastne pokračuje i touto platňou. Klasické koledy sa na tejto platni sa zmenili na príjemné rockové skladby, ktoré si fakt dokážem predstaviť, ako znejú pod vianočným stromčekom a nikoho neurážajú a dokážu vytvoriť veľmi príjemnú atmosféru. A to i napriek tomu, že ide o nadupané rockové vypaľovačky, ktoré pre mnohých budú znieť skôr viac ako recesia, než ako vážne myslená vec.

Ďalšou kategóriou sú vyznávači vianočného kultu, ktorí si tento projekt zadovážia z nutnosti – aby mali zbierku vianočných kolied kompletnú, a po niekoľkonásobnom počúvaní prídu tejto platni na chuť, pretože ona je vskutku chutná. A tak by som mohol pokračovať, ale nebudem to robiť, pretože si myslím, že ide o projekt pre široké masy, ktorý nikoho neurazí a hlavne nesklame, skôr prekvapí. Tublatanka totiž poňala vianočné tradície svojsky, rockersky a hlavne zaujímavo.

Jediné, čo asi nikdy nepochopím je fakt, prečo je Maťo Ďurinda podpísaný pod každou pesničkou ako textár, keďže ide o ľudové skladby, ktoré síce mohol upravovať, ale určite len v minimálnej miere. A potom ten lacný booklet, ktorý má iba štyri strany a aj z toho sú dve biele. Ale inak veľmi dobré.

Vydavateľstvo: Monitor / EMI, 2006
Celkový čas: 57:22

01. Vianočný deň