V nedeľu sa skončil 10. ročník festivalu Multiplace, zameraný na tvorivé využitie nových technológií v umení. Koncerty, projekcie, výstavy a tvorivé dielne najväčšieho festivalu tohto druhu na Slovensku prilákali množstvo návštevníkov na viacerých miestach. Niesli sa však nielen v znamení osláv kreativity, ale aj nečakaných zvratov. Po tom, čo trnavský Multiplace ostal za zamknutou bránou, nenechali na seba ďalšie nepriaznivé udalosti dlho čakať.

Časť programu v Trnave sa síce uskutočnila, avšak ostala pred bránou Galérie Jána Koniarka – ďalej sa umelci pre zrušenie celého výstavného programu novým vedením, ktoré nastúpilo po odvolanom riaditeľovi Vladimírovi Beskidovi, nedostali. Vyjadrili preto svoj postoj k dianiu v galérii po svojom – premietaním na vonkajší múr galérie.

Počas týchto nečakaných udalostí sa rozšírila neúplná správa, že sa ruší celý festival. Mmožno práve ňou sa nechal inšpirovať vlastník priestorov ďalšieho festivalového miesta – bratislavského Midl_space. Nový bratislavský kultúrny priestor existoval sotva mesiac, ale už okolo neho stihlo nastať rušno. Z prenajatých priestorov v Dome novinárov patriacich Slovenskému syndikátu novinárov museli iniciátori Midl_space aj organizátori festivalu Multiplace odísť doslova z hodiny na hodinu po tom, čo sa predsedníctvo Syndikátu rozhodlo vysťahovať ich a ukončiť
tak zmluvu k aktuálnemu dátumu.

Hoci platnosť zmluvy s nájomcom skutočne vypršala 4. mája, tretia strana – občianske združenie Multiplace – mala od syndikátu ústne potvrdenie toho, že festival sa v priestoroch môže uskutočniť až do konca týždňa. Prečo vedenie Syndikátu zmenilo názor doteraz nie je jasné, faktom však je, že zahraniční umelci a organizátori podujatia sa počas niekoľkých hodín museli presunúť do náhradných priestorov. Trvanie festivalu v Bratislave napokon ohrozené nebolo, neštandardným na celej situácii však ostáva prístup vedenia SSN a nemožnosť nadviazania diskusie. "Nečakané vyhostenie z priestoru uprostred konania festivalu ostalo bez vysvetlenia. Dúfam, že sa na Slovensku nerodí nová tradícia rušenia kultúrnych podujatí,“ vyjadril sa k incidentu dramaturg a programový koordinátor bratislavskej časti festivalu Slávo Krekovič.

Prezentácie umelcov z Veľkej Británie, Španielska, Bosny aj Brazílie sa nakoniec uskutočnili v neďalekej Galérii Enter, časť programu sa presunula do A4 – nultého priestoru. Bratislavská časť festivalu, ktorý sa minulý týždeň paralelne konal aj Brne, Prahe, Budapešti, Budapešti, v rumunskom meste Cluj, francúzskom Nantes a islandskom Rejkjavíku, priniesla bohatý program, ktorý sa spustil vernisážou výstavy Multiplace Expo. Multimediálne inštalácie, workshopy a performancie zaplnili nové priestory Galérie Enter. Multimediálny trojkoncert Multiplesk ponúkol laserovú šou austrálskeho umelca Robina Foxa, predstavenie Alexa Nowitza, či interaktívnu projekciu Víctora Mazóna.

"Telesné" vystúpenie si v piatok pre divákov pripravil Ben Frost, ktorého hudba spôsobuje vďaka subbasovým vibráciám nielen estetický, ale aj doslova fyzický zážitok. Oceány drónov, intenzívnych zvukových plôch so sebou v sobotu do A4ky priniesli špičky v tomto žánri - kanadský umelec Tim Hecker, jeden zo zakladateľov huodobného minimalizmu Phill Niblock a mladý holandský saxofonista a elektronik Thomas Ankersmit.

Tento ročník festivalu Multiplace prostredníctvom prizvaných umelcov okrem iného ukázal, ako spojiť beatbox s programovaním (Dan Stowell alias MCLD), ako využiť komunikačné technológie na sociálnu a inštitucionálnu kritiku (umelecká skupina Tač.ka) alebo ako prostredníctvom performance vytvoriť dialóg medzi organickou a digitálnou entitou (Jonny Fox a Zuzana Godálová). Na festivale sa predstavili site-specific projekty (David Strang a Vincent van Uffelen) a literárne performancie, ktoré si dajú nielen čítať, ale i vidieť a počuť (prezentácia Mulitouthere).

Diváci mohli zažiť i improvizovanú koláž zo zvukových obrazov Lisabonu, v podaní brazílskeho hudobníka Blu v spolupráci so slovenským Murmurom. Svoje zastúpenie na Multiplace mal i nomádsko-pirátsky koncept live zvukového vysielania Habitat a retro inštalácia starej československej izby spojená s hudobným performance skupiny Stereotip Monoton.

Multiplace si za desať rokov existencie vybudoval svoju pozíciu na mape kultúrnych podujatí na Slovensku i vo svete. Patrí medzi najrozsiahlejšie podujatia venované elektronickému umeniu a kultúre v strednej a východnej Európe. Podujatie, venujúce sa najaktuálnejšiemu dianiu v umeleckom svete, muselo tento rok svoju flexibilitu a reaktívnosť potvrdiť naozaj neraz.

Festival sa uskutočnil s podporou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, Programu Kultúra EU, Medzinárodného vyšehradského fondu, Nadácie českej architektúry, Poľského inštitútu Bratislava, Goethe-Institutu Bratislava, Ministerstva kultúry Českej republiky a mediálnych partnerov.

Informácie pre Hudba.sk poskytla Dana Tomečková, PR manažérka festivalu Multiplace.