Keď formácii Jelly Belly vyšlo pred niečo viac ako rokom debutové EP Deaf Till 30 (Deadred / Starcastic 2011), ani sami asi nepredpokladali, aký pozitívny ohlas ich "prvopočin" vzbudí u časti hudobnej kritiky, najmä v susednej Českej republike.
"Rebeli z východného pobrežia" vedú svoju osobnú sonickú vojnu namierenú proti svetu ešte s väčšou vervou a nasadením. Nová zbraň v podobe EP Über Alles je v mnohých ohľadoch temnejšia a surovejšia ako ich debut, ktorý sa v porovnaní so svojim nasledovníkom javí ako príjemná populárna hudba.
Prstom po (hudobnej) mape
Jelly Belly do nahrávok premietli všetku svoju zlosť, vášeň a frustrácie (napr. aj tú z finálovej prehry Košíc v boji o majstrovský hokejový titul 2012), vložili do nich svoje peniaze, energiu a životy... Über Alles skutočne nie je žiadna zábava. Päť skladieb s názvami NYC / MCA, Tobruk,Vegas, Dublin a Berlin je možné interpretovať ako soundtrack nikdy nenavštívených miest, je možné ich interpretovať ako mapu miest kľúčových konfliktov, ktoré sa mohli udiať v skutočnosti, alebo ktoré sa mohli udiať len v mysliach. Ako naznačuje už názov, úvodný track je venovaný Adamovi Yauchovi z Beastie Boys.
O nahrávanie a mixovanie Über Alles sa postarali opäť Matúš Homola a Karol Mikloš vo svojom štúdiu Men at Sound, mastering si vzal na starosť Anders Peterson zo štokholmského štúdia Ghost Sound Mastering & Post. Obal je upravenou reprodukciou obrazu Utopia maliara Jána Vasilka a zodpovednosť za vizuály Jelly Belly na seba vzali grafický dizajnér Jozef Tušan a fotograf Slavomír Stankovič.
Album vychádza vo formátoch MP3 (320 kbps) a FLAC voľne na stiahnutie z webov kapely a československého twin-labelu Deadred Records a Starcastic Records. V limitovanej edícii sa dá zakúpiť aj ako 12-palcový vinyl, dostupný v e-obchodoch oboch vydavateľstiev. Vydanie EP Über Alles bolo umožnené aj vďaka podpore Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.
Biografia
Košické trio Jelly Belly samé seba označuje za "psycho-indie-shoegaze" kapelu, ktorá sa s osobitou invenciou a mierou reflexie ohliada za 90. rokmi v hudbe. Ich sonické experimenty, nepredvídateľné skladbové štruktúry, psychedelický post-rockový opar nad zasnenými gitarovými plochami a spev jemne utopený v nánosoch hluku z nich robí jednu z najosobitejších hudobných zoskupení na slovenskej scéne.
Bez rozpakov priznávajú svoje hudobné idoly Sonic Youth, My Bloody Valentine alebo trebárs Working For A Nuclear Free City, rovnako ako svoju oddanosť (nielen) košickému hokeju a "Vežet". Tú vyjadrili naplno na svojom debutovom EP Deaf Till 30 (2011). Štylizovaná hokejka z obalu vinylovej EP platne, autorom ktorej je slovenský výtvarník Ján Vasilko (laureát Ceny Oskara Čepána), sa stala poznávacím symbolom týchto hudobných exotov.
Za posledné dva roky kapela odohrala koncerty v množstve klubov a festivalov na Slovensku aj v zahraničí. Okrem iného sa stihla predstaviť napríklad na poslednej jesennej i letnej Pohode.
Informácie a fotografie pre Hudba.sk poskytol Martin Turzík z Deadred Records.